Her forbyder København benzin- og dieselbiler
En såkaldt nulemissionszone, hvor udefrakommende diesel- og benzindrevne biler er forment adgang, er kommet et skridt nærmere i København.
Her har Borgerrepræsentationen torsdag aften sagt ja til forslaget om at lukke Indre Vesterbro af for fossildrevne biler, der vil passere bydelen.
Planen er, at zonen skal indføres med virkning fra 2027 for personbilers vedkommende og 2028 for erhvervskørsel.
Men der er fortsat en række forhindringer, der skal passeres, inden det kommer så vidt.
Først skal forslaget igennem en otte uger lang høringsfase, og så skal der også afsættes penge allerede i budgettet for 2026 til etablering og drift.
Klimagevinsten ved at indføre denne zone skønnes at løbe op i 17.400 ton CO2 pr. år, og så vil partikel- og støjforureningen i området samtidig blive lavere.
Til gengæld vil der være øget trafik andre steder på grund af de fossildrevne biler, der må køre en omvej for at nå frem til deres mål. Øget pres på parkeringspladserne i randområderne må også regnes med blandt ulemperne.
Bilisternes interesseorganisation FDM frygter blandt andet, at forslaget vil føre til trafikalt kaos og bøvl, mens man omvendt er venligere stemt hos Mobility Denmark, der repræsenterer bilimportørerne.
Her ser administrerende direktør, Mads Rørvig, initiativet som en oplagt mulighed for at skubbe på den grønne omstilling.
- Vi forventer, at flere kommuner vil hoppe med på vognen, og at nulemissionszonerne vil blive et omdiskuteret emne i kommunalvalgkampen til november, siger han i en pressemeddelelse.