Dum fejl koster Hjem-Is-bilerne millioner

Det var en fejltagelse, der kostede et tocifret millionbeløb, da isproducenten Mejerigaarden besluttede sig for at give Hjem-Is-bilerne et nyt navn og et nyt varesortiment.
Valget faldt på Fråst, men danskerne tog hverken det nye navn eller konceptet til sig.
Derfor måtte selskabet sidste år bruge tid, kræfter og penge på at omgøre beslutningen.
Det er stærkt medvirkende til, at Mejerigaardens regnskab for 2024, der nu er offentliggjort, viste et underskud på 47,6 millioner kroner efter skat.
- 2024 var et oprydningsår efter Fråst-projektet, siger administrerende direktør Kirsten Ægidius til Nordjyske.
Hun kalder omkostningerne for "dyre lærepenge" og forklarer blandt andet, at Mejerigaarden har måttet afskrive et it-system på 15 millioner, der var skræddersyet til Fråst-konceptet.
Det har også kostet at genskabe Hjem-Is-logoerne både fysisk - på bilerne - og digitalt på selskabets platforme.
Kirsten Ægidius forventer efter to år med underskud, at regnskabet går i nul igen i 2025.
Det sker på trods af, at selskabet også er ramt af højere råvarepriser på fløde og chokolade, som man på grund af den hårde konkurrence ikke bare har kunnet lægge oven i ispriserne.
Mejerigaarden har hovedsæde i Thisted, hvor størstedelen af produktionen også foregår.
Selskabet ejer foruden Hjem-Is også varemærkerne Premier Is, Underground og Polar Is.
Mejerigaarden omsatte samlet set for 531 millioner kroner i 2024.
Det var seks millioner kroner mere end i 2023.
Mejerigaarden er ejet af lettiske Food Union Group, der hovedsageligt sælger is i de baltiske lande, Danmark, Norge og Rumænien.