
Et år efter afsløringerne af Martin Brygmann og Claes Antonsen: Sådan skal nye sager stoppes

LÆS OGSÅ: Martin Brygmann scorer første job siden nedtur
Det er et år siden, at den danske musikbranche blev rystet i sin grundvold af DR-dokumentaren "Sexisme i musikbranchen".
Og selvom ingen navne blev nævnt i udsendelsen, stod det hurtigt klart, hvem flere af de centrale figurer var: Martin Brygmann og Claes Antonsen.
Begge profiler set deres karriere smuldre. Jobtilbud er forsvundet, scener lukket ned, og tidligere samarbejdspartnere har trukket stikket.
Men nu forsøger branchen at rejse sig med udgivelsen af rapporten "Lyden af mod", der indeholder 14 konkrete anbefalinger til, hvordan man kan skabe en mere inkluderende og sexismefri musikverden.
Anbefalingerne spænder fra open calls til jobs, kvoter i DR, og rotation blandt topledere – alt sammen i håbet om at bryde med det netværksbaserede og ofte ekskluderende system, som blandt andre Brygmann og Antonsen ifølge anklagerne var en del af.
Mathilde Falch, der selv har været en stemmerne i dokumentaren, kalder rapporten opløftende:
- Det giver mig håb på branchens vegne, at der er rigtig mange, der gerne vil være med til at lave en mere inkluderende branche, siger hun til mediet.
Men én ting står klart: rapporten kommer for sent til at redde de to mænd fra voldsomme skrammer.
Martin Brygmann forsøgte ellers i første omgang at stoppe dokumentaren med juridiske midler. Det mislykkedes.
Og da den så rullede over skærmen, valgte han at gå i offensiven på Facebook, hvor han blandt andet skrev:
"Jeg er formet af 70’erne… Det er ikke tilfældigt, at jeg har skrevet en sang, som hedder "Jeg vil i seng med de fleste"."
Men for mange blev opslaget blot endnu en bekræftelse på, at Brygmann ikke helt forstod alvoren.
Flere kvinder - blandt dem Signe Svendsen - stod frem med konkrete og ubehagelige oplevelser.
En episode, hvor Brygmann ifølge Svendsen skulle være krøbet ned i hendes seng og have taget hende på brysterne, blev derfor et af de stærkeste billeder på musikbranchens tilsyneladende mørke side.
Resultatet: Jobbet på "Far til fire" røg, bookingbureauerne smed ham af hjemmesiderne, og festivaler fjernede ham fra plakaten.
For Claes Antonsen kom erkendelsen lidt klarere ud. I et opslag skrev han:
"Jeg er simpelthen så ked af, at jeg, igennem mange år, ikke har indset, at jeg, uden tanke for kvinderne, har brugt ord og vendinger om og til dem, som har været grænseoverskridende og sexistiske."
Men undskyldningen kunne ikke stoppe flugten fra samarbejdspartnere. Tessa aflyste koncerter. Sanne Salomonsen sagde nej til sommerens shows.
Og prominente kunstnere som Medina, Andreas Odbjerg og Drew Sycamore ville ikke længere associeres med manden bag trommerne i The Antonelli Orchestra.
Siden er Claes Antonsen dog kommet lidt tilbage i offentlighedens lys, mens der fortsat er næsten total radiotavshed fra Martin Brygmanns side.
