Dine penge25. juni 2025

Virksomheder står selv bag anmeldelser for deres produkt

Anmeldelser af et produkt, som virksomhederne bag produktet selv står bag, dukker op i større og større grad

Danske forbrugere risikerer at blive vildledt af de anmeldelser, de bruger som vejledning, inden de handler på nettet.

En lang række hjemmesider med “bedst-i-test” og tilsyneladende uvildige anmeldelser af produkter er den seneste tid dukket op. Men siderne vildleder forbrugerne, fordi der er tale om betalt indhold, skriver mediet TjekDet.

TjekDets afdækning viser, at de på overfladen troværdige anmeldelser i mange tilfælde i virkeligheden er skjult reklame, hvor virksomhederne indirekte betaler for positive anmeldelser af deres produkter.

I andre tilfælde står virksomhederne selv bag siderne og roser dermed egne produkter, men skjuler den information for forbrugerne.

Forbrugerrådet Tænk har den seneste tid set en stigning i hjemmesider, der kamuflerer reklame som anmeldelser og ‘bedst i test’.

- De snyder forbrugerne og pakker det ind i markedsføring, der ikke er til at stole på. På den måde får de franarret forbrugerne penge ved at lade dem tro, at de køber et produkt, der er bedst i test, siger Marie Frank-Nielsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Nogle anmeldelsessider forsøger at dække sig ind ved at angive med småt, at de får en provision, hvis forbrugerne klikker sig videre og køber et produkt.

Men det skal angives tydeligere, at der er tale om reklame, siger Forbrugerombudsmanden.

- Giver en hjemmeside forbrugeren indtryk af, at produkter bliver anbefalet på baggrund af en objektiv og uvildig vurdering, så er det vildledende, hvis der i virkeligheden er tale om reklame, siger Sabrina Amtrup, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.

Læs hele historien her.

Sponsoreret indhold