
Ups, Helle: Thorning-Schmidt bryder markedsføringsloven

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til tip@seoghoer.dk
LÆS OGSÅ: Sarah Grünewald kørte Victor Lander rundt i manegen
Reklame eller ikke reklame?
Det er spørgsmålet, som både Mathilde Gøhler, Philine Roepstorf og Fie Laursen gennem tiden har fået et juridisk hak i tuden for at fare vild i.
Det er da også sin sag at læse og forstå markedsføringsloven, kan vores tidligere statsoverhoved Helle Thorning-Schmidt skrive under på.
Skarpe brugere på Reddit har således bemærket, at Helle Thorning-Schmidt har glemt at gøre sine 151.000 følgere opmærksomme på, at der er tale om reklame, når hun poster opslag om sit samarbejde med kosmetikgiganten Estée Lauder.
SE og HØR har talt med Bent Ole Gram Mortensen, der er cand. jur og forsker i markedsføringsret ved Syddansk Universitet, og han vurderer, at Helle Thorning-Schmidt ikke lever op til markedsføringsloven.
- Vi må gå ud fra, at hun har fået penge for samarbejdet med Estée Lauder, og i det øjeblik du indgår et betalt samarbejde, rammes du af markedsføringsloven - uanset om du er influencer eller ej, indleder han.
Bent Ole Gram Mortensen er blevet forelagt fire opslag fra Helle Thorning-Schmidts instagramprofil, hvor hun på den ene eller anden måde optræder sammen med Estée Lauder.
Og i tre af tilfældende vurderer eksperten, at ekspolitikeren burde have skrevet "annonce" eller "reklame".
- Set med forbrugerbeskyttelsesøjne skal hun jo sørge for, at hendes følgere kan se, at der er tale om reklame, så det dur ikke, at der bliver sneget en reklame ind ad bagdøren.
- Det skal markeres, når der postes noget, man har modtaget penge for at mene. Ellers er der tale om brud på markedsføringsloven, slår han fast.
Der er tale om tre opslag fra den 3., 5. og 12. marts, som alle - i sidste uge - manglede reklamemarkering og dermed ikke overholdt loven. Det sidste befinder sig ifølge eksperten i gråzonen, da hun optræder til et arrangement, som Estée Lauder er vært for.
SE og HØR var i fredags i kontakt med Helle Thorning-Schmidt, som fortalte, at hun var af den overbevisning, at hun havde overholdt markedsføringsloven. Opslagene blev samme dag markeret med reklame.
- Jeg tror ikke jeg skal skrive annonce, når jeg holder et oplæg for en virksomhed, men skal selvsagt gøre det, når det er et betalt samarbejde (hvilket jeg har gjort).
- Det var derfor mit indtryk at jeg har gjort det rigtigt. Tilføjer dog nu alligevel, så jeg er på den sikre side, lyder hendes svar.
Bryder man markedsføringsloven med skjult reklame, risikerer man i yderste konsekvens at få en bøde. Man kan også være heldig at slippe med en irettesættelse fra Forbrugerombudsmanden.
SE og HØR har spurgt Helle Thorning-Schmidt, om hun også synes, markedsføringsloven er for svær at forstå, men det har hun valgt ikke at svare på.
