Caroline Fleming slår endnu engang fast: Jeg har ikke lange fingre

LÆS OGSÅ: Caroline Fleming i chok: De tog min nyfødte søn for at omskære ham
Caroline Fleming har indtil denne uge forholdt sig fuldstændig tavs i sagen om Pilo-maleriet af slotsfruen Anne Margrethe Juel, som forsvandt fra Valdemars Slot, da hun og eksmanden tømte familiegodset for – næsten – al inventar.
I sin nye bog ”Caroline”, som udkom tidligere på ugen, afviser hun dog, at hun havde noget med ”bortførelsen” af maleriet at gøre - og samme forklaring kom, da hun i weekenden talte med B.T. til det årlige Bogforum i København.
Her bekendtgør den bogaktuelle tv-baronesse endnu engang, at maleriet tilhører hendes søn, og at maleriet blev flyttet ved en fejl.
- Nej, jeg har ikke lange fingre, fortæller hun til B.T.

Selv om størstedelen af inventaret retmæssigt tilhørte Carolines ældste søn, Alexander Fleming, som stod som arvtager af familieslottet efter Niels Iuel-Brockdorffs død i 2017, så forhindrede en servitut fra 1923 ham og Caroline i at fjerne al løsøret fra Valdemars Slot, i al den stund det er i Juel-slægtens eje.
14 malerier og en række mur- og nagelfaste ting er omfattet af den mere end 100 år gamle servitut, men et af de pågældende malerier blev altså alligevel fragtet om bord på en af de 15 flyttebiler, Caroline Fleming kørte det historiske inventar væk fra barndomshjemmet på Tåsinge i – nemlig portrættet af Anne Margrethe Juel.
I bogen skriver Caroline Fleming også:
- Hverken jeg eller Alexander var på nogen måde det mindste involveret i maleriets forsvinden. Maleriet er en del af det historiske indbo og tilhører Alexander, men ifølge en gammel servitut må det ikke forlade slottet.
- Det var heller aldrig intentionen. Det var en fejl, at det kom med i flyttebilerne, hvilket Fleming-familiens advokat også gjorde opmærksom på tidligt i forløbet – også til adskillige medier, skriver hun i bogen.

Dengang lød forklaringen fra Flemings advokat i følge Weekendavisen, at maleriet var sendt til restaurering.
Carolines søster Duddi, som overtog slottet og dermed råderetten over maleriet, kunne dog ikke få at vide, hvor maleriet befandt sig, eller hvem der stod for restaureringen.
I begyndelsen af året afgjorde Civilstyrelsen, at maleriet skulle leveres tilbage til Valdemars Slot, men først i april i år, efter to års kamp, vendte maleriet endelig hjem.
- Det er fantastisk og helt vidunderligt, at Anne Margrethe er kommet hjem, hvor hun hører hjemme, sagde Duddi om genforeningen til Berlingske.