Afsløring: Facebook tjener millioner på svindelannoncer
LÆS OGSÅ: Kong Frederik udsat for internetsvindel
En ny rapport fra faktatjekmediet TjekDet afslører nu, hvordan de sociale medier Facebook og Instagram, ejet af Meta, har tjent millioner på at være platform for svindelannoncer.
Og vel at mærke på annoncer der misbruger kendte danskere som lokkemad.
Undersøgelsen, som er udført i samarbejde med marketingbureauerne Opvækst og Obsidian, har analyseret 9000 svindelannoncer, hvor tv-værten Anders Lund Madsen var endt som ufrivillig frontfigur.
Og vurderingen er, at Meta har indkasseret næsten fire millioner kroner fra disse annoncer, og det er kun toppen af isbjerget.
Med 49 kendte danskere involveret, og svindelannoncer spredt over flere lande, kan det samlede beløb Meta tjener på denne type svindel være astronomisk.
- Det kan nemt blive et trecifret millionbeløb, hvis vi kigger globalt på det.
- Det viser noget om omfanget af svindelen. Det er en stor og veldrevet forretning, vurderer Peter Kruse, der er cybersikkerhedsekspert.
Anders Lund Madsen udsat for svindel i månedsvis: - Nu siger de, at jeg er død
Metas politiske chef i Norden, Martin Ruby, forsvarer virksomheden ved at påpege, at de fjerner tusindvis af svindelannoncer, og at svindlerne konstant udvikler nye metoder til at omgå systemerne.
"De penge, svindlerne betaler for annoncerne, ville vi meget gerne være fri for."
"De står på ingen måde mål med den dårlige omtale, vores platforme får som resultat. Kunne vi fjerne svindlen helt og med det samme, så gjorde vi det meget gerne, men det er sværere, end man skulle tro selv for store platforme som os”, skriver Martin Ruby i et svar om kritikken.
TjekDet har spurgt, hvorfor annoncer, som Facebook-brugere anmelder, ikke bliver fjernet, og hvorfor brugerne får at vide, at annoncerne ikke overtræder Facebooks annonceringsregler.
Det har Meta ikke svaret på.