Simone med sklerose er i smertehelvede på togstation: – Hvad fanden skal jeg gøre?

Kender du mere til sagen? Så hører vi gerne fra dig. Skriv en fortrolig mail til journalisten på saad@sh.dk
LÆS OGSÅ: Elevator ude af drift: Astrids kæreste missede toget og fik kæmpe regning
– Hvordan fanden skal jeg på nogen måde komme ned ad trapperne, når jeg har brug for et gelænder at holde i?
Sådan lyder ordene fra Simone Pehrson med sklerose, der har store udfordringer på togstationen Lunderskov Station i Sydjylland.
Simone bruger hjælpemidler som rollator og stok, og på sine allerværste dage må den 23-årige pædagog gøre brug af en kørestol.
Simone bor i Esbjerg, og nogle gange om måneden besøger hun sin familie i Sønderborg. Ruten hedder fra Esbjerg til Lunderskov Station og videre til Sønderborg Station – en rejse med toget.

For Simone opstår den store udfordring på Lunderskov Station, hvor hun står af på enten spor 2 eller 3.
Herfra skal hun videre fra Lunderskov Station fra spor 1 for at tage toget videre til Sønderborg Station – og det kan man kun via trapper.
– Hvis en person i kørestol skal fra Esbjerg til Sønderborg, så ville vedkommende på ingen jordisk måde kunne komme over på spor 1, for der er ingen elevator, fortæller Simone Pehrson til SE og HØR og fortsætter:
– Når jeg skal til Sønderborg, kan jeg stå med en rollator, en fyldt rygsæk og weekendtaske og gå i smerter på Lunderskov Station.
– Enten må jeg kæmpe mig igennem et smertehelvede for at nå mit næste tog, ellers må jeg se, om jeg er så heldig, at der er en venlig sjæl, der kan hjælpe.
– Men desværre er der ikke altid mennesker på stationen, lyder de afsluttende ord fra Simone Pehrson.
DH: – Det er et ret stort problem
Hos Danske Handicaporganisationer (DH) er det ikke kun Simone Pehrsons oplevelse, der giver bekymrende panderynker.
DH oplyser til SE og HØR, at togstationer – ikke for handicappede – er en større problematik, som de løbende bliver gjort bekendt med.
– Det er et ret stort problem for rigtig mange mennesker. Vi har lavet en undersøgelse, hvor vi har spurgt folk med handicap om problemet.
– Og 80 procent svarer, at de sjældent kommer af sted, fordi stationerne er så utilgængelige, som de er, fortæller formand i DH, Thorkild Olesen.
Formanden fortæller, at det ikke blot er Lunderskov Station, men også mange andre stationer rundt omkring i landet, der ikke er så handicapvenlige.
Hvilke konsekvenser kan det have for handicappede, at de har store problemer med at komme rundt på en station?
– Så kommer man ikke tit afsted. Det er blandt andet det, der gør, at mennesker med handicap tit bliver ensomme og isoleret, end andre gør, afslutter han.
SE og HØR har været i kontakt med Banedanmark, der fortæller, at deres perroner skal være for alle.
– Jeg er ked af, at Simone har haft en træls oplevelse på en af vores perroner. Banedanmark er meget optaget af, at stationerne skal være tilgængelige for alle, og at det skal være muligt at komme med toget, selv om man har særlige behov.
– Derfor er tilgængelighed tænkt ind i alle nye projekter og byggerier i form af f.eks. ledelinjer, elevatorer og niveaufri indstigning, lyder ordene fra områdechef Thomas Bruun Jessen.

Thomas Bruun Jessen fortæller videre, at mange af landets stationer ikke lever op til de standarder, som Banedanmark bygger efter i dag.
– Det er ikke et problem, vi kan løse med et snuptag, for det kræver ofte omfattende opgraderinger.
– Sidste år gik vi i gang med at udmønte 650 mio. kr. i en tilgængelighedspulje, som blev afsat af partierne bag Infrastrukturplan 2035.
Thomas Bruun Jessen afslutter med at sige, at pengene frem mod 2035 blandt andet skal bruges på en omfattende justering af perronhøjder, ledelinjer, niveaufri adgang og elevatorer.
SE og HØR har også været i kontakt med DSB, der oplyser, at de blandt andet har mulighed for at hjælpe handicappede.
Har man brug for assistance på en togstation til togskifte eller til at komme ind eller ud af toget, hvor der ikke er elevator, så kan man ringe til DSB’s handicapservice på telefonnummer 70131419 – denne handicapassistance er gratis, fortæller Jørgen Dyrendal Rasmussen, chef for stationsservice hos DSB.
Simone Pehrson fortæller, at hun en gang har brugt denne service, hvor den pågældende medarbejder ikke dukkede op.
DSB ville gerne tjekke op på episoden, men har ikke haft mulighed for det, da Simone Pehrson ikke husker, hvornår hun ringede efter ekstra hjælp.