Rejseholdet i stor aktion mod Sushimania: Får fire sure smileys

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til frederik@sh.dk
Reklamerer med udelukkende bæredygtigt fisk. Men sådan er virkeligheden ikke.
Den velkendte og store sushikæde Sushimania er rendt ind i problemer, efter fire af deres restauranter samme dag har haft besøg af Fødevarestyrelsens rejsehold.
De fire restauranter, der ligger i Kolding, Skanderborg, Risskov i Aarhus og Randers har alle fået en sur smiley af rejseholdet.
Det fremgår af kontrolrapporter fra de fire restauranter, der også viser, at alle kontroller blev lavet 2. februar 2022.
Restauranterne fik besøg på baggrund af anonynyme anmeldelser og forbrugerhenvendelser.

Fire af de helt kedelige smileys på stribe til Sushimania.
Foto: Fødevarestyrelsen.
ALTID BÆREDYGTIG SUSHI - ELLER HVAD?
Fælles for alle fire Sushimania-restauranter er, at de får anmærkninger om, at ikke alt fisk, der serveres, er bæredygtigt.
Det er ellers noget, som kæden indtil for kort tid siden har brandet sig på.
På hjemmesiden stod der i 24. december 2021: ’SUSHIMANIA ELSKER BÆREDYGTIGE RÅVARER. Vi sælger sushi med god samvittighed. Det føles og smager bare meget bedre. Blandt andet bruger vi altid økologiske ris og udelukkende bæredygtig certificeret fisk i vores sushi.’
Den tekst er nu ændret, så der på hjemmesiden står: ’(…) Blandt andet bruger vi altid økologisk ris og bæredygtigt certificerede fisk ((i Aalborg, Nørresundby, Blokhus, Hjørring og Hobro bruger vi udelukkende bæredygtig fisk) i vores sushi.’
Derudover tilføjer de nu, at ’OBS! I Kolding, Aarhus Bruuns Galleri, Aarhus Risskov, Aarhus Viby, Esbjerg, Randers, Silkeborg, Skanderborg, Skive og Viborg er der pt. leveringsproblemer, og derfor bruges der IKKE 100% bæredygtigt certificeret fisk.’
Artiklen fortsætter under billedet...

Sådan så Sushimanias hjemmeside ud 24. december 2021. Foto: Screendumb
Bæredygtig branding på tøj
I kontrolrapporten fra Sushimania i Silkeborg fremgår det også, at ansatte bærer tøj, hvor der står, at sushi-kæden udelukkende bruger bæredygtig fisk.
’Virksomheden anpriser med på deres hjemmeside, på medarbejderes beklædning og med skiltning i salgsområdet og produktionsområde: at virksomheden anvender ”100 procent bæredygtig fisk – altid”,’ står der i rapporten.
Af kontrolrapporten fra Sushimania Kolding fremgår det også, at restauranten benytter sig af rogn, der ikke er bæredygtigt.
Restaurantens manager fortalte, at rognene, som virksomheden bruger, ikke er bæredygtige, men de vil overveje at bestille nogle, der lever op til virksomhedens markedsføring.
Artiklen fortsætter under faktaboksen...
HER GIK DET GALT
De fire gange sure smileyer faldt 2. februar til disse afdelinger af Sushimania.
Kolding: Kunderne loves bæredygtig fisk, men forretning kan ikke dokumentere, at man faktisk har indkøbt denne form for råvarer. Der er også problemer med egenkontrollen og kontrollen med holdbarheden på optøet fisk. Læs hele rapporten her.
Risskov: Det er anden gang i træk, at butikken her får en sur smiley. Som i Kolding er der problemer med kontrollen af optøet fisk, ligesom man ikke kan dokumentere, at varerne er bæredygtige. Læs hele rapporten her.
Skanderborg: Igen kan man ikke dokumentere, at der bruges bæredygtig fisk. Kunderne mødes ellers af både skilte og ansatte med påklædning i butikken, hvor der loves bæredygtige råvarer – altid. Læs hele rapporten her.
Randers: Fjerde og sidste sted kunne rejseholdet konstatere det samme: Kunderne loves bæredygtig fisk, men får det ikke. Kontrollen med fødevarerne er også stærkt mangelfuld. Læs hele rapporten her.
Farlig fødevare
Da Fødevarestyrelsens rejsehold klokken 8.15 møder op ved Sushimania i Randers, står der omkring 30 kilo kogt ris på et af bordene midt i restauranten.
Risenes temperatur bliver efterfølgende målt til at være 21,5 grader, og kogte ris, der opbevares ved den temperatur, skønnes at være farlige fødevare, står der i kontrolrapporten.
Restaurantens personale kommer med flere forklaringer om, hvornår risene er produceret, da kogte ris ikke behøver at være på køl i op til otte timer.
Sushimania Randers’ manager fortæller, at de har været på køl natten over, og er blevet taget ud om morgenen.
’Fødevarestyrelsen vurderer, at risene ikke har været på køl natten over, da de stod på bordet midt i lokalet to timer før første medarbejder mødte ind.’
Samtidig vurderer Fødevarestyrelsen, at temperaturen på risene viser, at risene ikke har været på køl.
SE og HØR arbejder på at få en kommentar fra Karam Ali Ayad og Fødevarestyrelsens rejsehold om rapporterne.
TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til frederik@sh.dk