TV2 dropper Metoo-dokumentar

Foto: Ritzau Scanpix

Undervejs i researchen til TV2-dokumentaren om sexisme og krænkelser på danske arbejdspladser, har det vist sig, at flere eksempler drejer sig om TV 2, som dermed har stået overfor at skulle undersøge især sig selv.

Blandt andet derfor er projektet droppet, lyder det i en mail fra nyhedschef på kanalen Jacob Kwon. Det skriver TV2.

”Vores vurdering er, at TV 2 grundlæggende ikke er de rigtige til at undersøge sig selv – og dermed ikke de rigtige til at producere og publicere en dokumentar, når indholdet er endt med i høj grad at handle om os selv. Derfor går vi ikke videre med projektet,” skriver han.

Ifølge nyhedschefen har det ikke været nogen let beslutning at droppe dokumentaren. 

"Derfor har vi også meddelt de kilder, vi har haft kontakt med, at det står dem frit at udkomme i andre medier med deres historie," lyder det videre. 

Frie tøjler

I december kunne man i blandt andet Berlingske læse om en ”tophemmelig” sexisme-dokumentar, der skulle kortlægge kulturen på kanalen.

Her fremgik det, at journalister på TV2 havde arbejdet på projektet »i nogle måneder«, og at der angiveligt skulle være givet »frie tøjler« fra ledelsen i forhold til at bore i kulturen på TV 2 både i »gamle dage« og i dag. 

TV2 har længe været centrum for diskussionen om metoo-sager på de danske mediearbejdspladser. 

Det var kvindelige journalister fra kanalen, der samlede underskrifter ind efter Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla i august. 

Støtteerklæringerne nåede op på i alt 1615 styks og underskrifterne kom fra kvinder i hele mediebranchen. 

Fyringer af Gaardbo og Dorph-Petersen 

Også for nylig har TV2 været ramt af sexismesager, der ligger et stykke tilbage i tiden. 

Kanalen har netp afsluttet et samarbejde med et eksternt advokatfirma, som skulle afdække sexisme- og krænkelseskulturen i koncernen. 

Det har indtil videre resulteret i et farvel til studievært og forhenværende chef Jens Gaardbo, samt nyligst studievært Jes Dorph-Petersen. 

Sagerne som advokatundersøgelsen har bragt frem, tæller altså flere end de to, som offentligheden på det seneste har fået kendskab til, og derfor har dokumentaren skabt en del uro internt på TV2. 

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close