Krimi13. januar 2022

Trods viden om usikker låsetype kørte vognene videre på Storebælt

Sidste år var trailer tæt på at falde af et godstog på Storebælt. Kommission kritiserer styrelse og DB Cargo
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20191219-100828-a_26mb.jpg
 Foto: Ritzau/Scanpix

Havarikommissionen kritiserer selskabet DB Cargo og Trafikstyrelsen efter en hændelse på Storebæltsbroen sidste år, hvor en trailer var tæt på at falde af et godstog.

Det sker i en undersøgelse, som torsdag er offentliggjort.

Konklusionen er, at den type lås, som togvognen kørte med, var lavet på en måde, så den reelt ikke holdt traileren fast ved et lodret træk, skriver Transportministeriet om rapporten.

Det vidste DB Cargo, men selskabet fortsatte alligevel med at bruge vogne med den pågældende lås indtil hændelsen for et år siden.

DB Cargo indberettede problemet til Trafikstyrelsen, som oprettede en tilsynssag. Men selv om styrelsen spurgte ind til sagen, endte styrelsen med at acceptere forklaringen fra DB Cargo om, at låsen var godkendt.

Derfor kritiserer Havarikommissionen også Trafikstyrelsen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) udtaler i en pressemeddelelse, at rapporten viser, at "det kunne være gået rigtig galt".

Han har bedt om, at der bliver lavet en kritisk gennemgang af Trafikstyrelsens håndtering af sagen, så han kan vurdere, hvor det er gået galt.

- Trafikstyrelsen er en uafhængig myndighed, men jeg skal som minister have tillid til, at de løfter deres opgave, og den tillid har lidt et knæk med den her sag, lyder det blandt andet fra ministeren.

Det var den 13. januar 2021, at en borger gjorde politiet opmærksom på, at en vogn på et godstog vippede på vej over lavbroen på Storebælt i retning mod Fyn.

Havarikommissionen vurderede, at der under lidt andre omstændigheder kunne have været risiko for en alvorlig ulykke og valgte derfor at indlede en undersøgelse, som altså nu er offentliggjort.

I rapporten fremgår det, at DB Cargo havde viden om, at skammeltypen kunne risikere at have begrænset holdekraft i vertikal retning i januar 2020.

Alligevel besluttede selskabet at genoptage driften med den type - ”uden tilstrækkelige sikkerhedsmæssige barrierer”, står der i rapporten.

Episoden fra 13. januar sidste år giver mindelser om den ulykke, som i januar 2019 kostede otte mennesker livet.

Dødsulykken skete, da en sættevogn havde løsnet sig fra et godstog og ramte et modkørende passagertog.

Sponsoreret indhold