Titan-passagerne vidste, det var slut: Døde i dybet

Han var ambitiøs, hårdtarbejdende og dedikeret.
Men Stockton Rush var også meget andet:
Den amerikanske forretningsmand og opfinder var arrogant, naiv – og nægtede at lytte, hvis han fik kritik.
Og lige netop den attitude fik katastrofale – og ikke mindst fatale – konsekvenser for præcist to år siden.
Her tog eventyreren fire mænd med sig i sin hjemmebyggede ubåd Titan.

Efter to timer og 30 minutter i det klaustrofobiske fartøj var det meningen, at de fem ville nå havets bund og turens helt store højdepunkt:
Vraget af legendariske Titanic.
Men efter blot 90 minutter gik et eller andet galt. Man mistede kontakten til den hjemmebyggede ubåd – og et nådesløst kapløb mod tiden gik i gang.
Titan havde nemlig kun ilt til 96 timer.
En tikkende katastrofe
Titans forsvinden sendte chokbølger gennem hele verden. Men der var også dem, der ikke var overraskede. Flere eksperter – og tidligere medarbejdere hos OceanGate – havde forudset tragedien.
– Det var ikke til at vide, hvornår Titan ville fejle. Men det var en matematisk sikkerhed, at den ville fejle, fortæller en tidl. rådgiver for firmaet, Rob McCallum, i den nye Netflix-dokumentar ”Titan: OceanGate-katastrofen”.

Han og andre ansatte nægtede til sidst at arbejde sammen med den excentriske Stockton. For opfinderen ville ikke høre tale om, at Titans kulfiberskrog var uduelig.
Kulfiber er ellers yderst stærkt, når det bruges til rumfart og i flyindustrien.
Men under havets overflade – hvor det udvendige tryk er enormt – er det straks en anden sag. Her bliver kulfibrene ustabile og kan knække.
Og det var netop, hvad der var begyndt at ske med Titan.

To år forinden, under ubådens 80. dyk 15. juni 2022, havde passagerne hørt små brag, mens Titan gik ned i dybet.
Stockton Rush fortsatte dog med at tage intetanende passagerer med – og det endte fatalt knap to år senere.
Dunkelyde dernede
To dage inde i eftersøgningen steg håbet om at finde de fem i live.
Et canadisk eftersøgningsfly opsnappede regelmæssige bankelyde med 30 minutters intervaller. Det kunne være besætningens desperate forsøg på at tilkalde hjælp.
Det enorme eftersøgningshold intensiverede derfor eftersøgningen – bl.a. med såkaldte avancerede undervandsdroner.

Man udvidede tilmed eftersøgningen og finkæmmede et område på størrelse med hele Jylland.
Og tiden var knap. Titan ville – ifølge beregningerne – løbe tør for ilt torsdag morgen.
Stockton Rush og hans fire passagerer blev dog ikke kvalt til døde af iltmangel. De var nemlig allerede døde flere dage forinden.
Det fandt myndighederne ud torsdag morgen, da et ROV-fartøj fra det canadiske skib Horizon Arctic gjorde et uhyggeligt fund på havbunden:
500 meter fra det ikoniske Titanic-vrag lå de sørgelige rester af Titan.

Ubåden var imploderet, og alle fem var i selvsamme sekund blevet pulveriseret af det enorme tryk.
I dag er det den klare opfattelse, at Titan blev knust allerede 90 minutter inde i dykket – simpelthen fordi det skrøbelige kulfiberskrog ikke kunne mere og brød sammen.
Titanics far forudså
Selv om alle døde i dét sekund, nager ét spørgsmål dog endnu:
Fornemmede de den fatale katastrofe i minutterne op til?
Ja, mener filminstruktør James Cameron.

Han er selv en erfaren dybhavsdykker, der har besøgt Titanics vrag i andre ubåde hele 33 gange.
Han formoder, at alle fem hørte de urovækkende lyde, som Titan gav i sine sidste minutter – og at de dermed vidste, at døden i mørket var på vej.

For James Cameron er Titan-tragedien nærmest en tro kopi af, hvad der skete samme sted den iskolde aprilnat i 1912:
– Jeg er ramt over, hvor meget dette minder om Titanic-katastrofen. Titanic-tragedien var en kaptajn, der også gentagne gange blev advaret, men alligevel fortsatte med fuld fart frem, hvilket endte med at koste adskillige mennesker livet.
– Nu har den tragiske historie krævet yderligere fem døde, siger han.