Krimi 16. august (opd. 16. august)

Politiet siger, han er pædofil: Arbejdede i årevis som journalist på Ekstra Bladet

Navneforbuddet mod en 47-årig kriminaljournalist er netop blevet ophævet - det er en uhyggelig tragedie, mener tabloidavisens chefredaktør
Ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, Knud Brix, sad ikke i stolen, da den nu pædofil-tiltalte journalist blev ansat.

Ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, Knud Brix, sad ikke i stolen, da den nu pædofil-tiltalte journalist blev ansat. Men han har i dag ansvaret for redaktionen, som naturligvis er i chok over, at en af deres kolleger fra kriminalredaktionen er endt i så alvorlig en sag.

Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til tip@seoghoer.dk

Nogle gange er verden mere vild end selv fiktion.

Det måtte de ansatte på Ekstra Bladet allerede sidste år konstatere, da det gik op for dem, at en af deres mangeårige kolleger er blevet fængslet i en sag om grove overgreb mod børn og besiddelse af børnepornografiske billeder.

Siden har hverken de, eller Ekstra Bladet dog kunne fortælle andre om, at manden i en af den seneste tids værste pædofilsager senest har været en central medarbejder på kriminalredaktionen.

Her dækkede han blandt andet straffesager om seksuelle overgreb på børn.

- Det her er en tragedie. Først og fremmest for ofrene, men også for hans familie, som er ført bag lyset.

- Der er kørt et kæmpe dobbeltspil her - både over for familien og medarbejderne på Ekstra Bladet. Jeg synes, at det er en uhyggelig tragedie, siger avisens chefredaktør Knud Brix tirsdag eftermiddag i et større interview om sagen.

Sådan lyder anklagen

Journalisten blev anholdt i sit hjem på Sjælland i april 2021. Det var hans egen hustru, som havde kontaktet politiet. Hun var blevet tippet af pædofiljægere fra internettet, som havde sendt hende dokumentation for, at hendes mand havde krænket børn via nettet.

Ved anholdelsen ransagede politiet journalistens hjem. Her blev fundet tusindvis af seksuelle billeder og film af børn. Det viste sig siden, at der blandt andet – ifølge anklagemyndigheden – var tale om mandens egne børn og børn, som kom i hans hjem.

Anklagemyndigheden beskylder journalisten for gentagne gange at have forgrebet sig på småpiger i hjemmet, for eksempel i badesituationer, som han i mange tilfælde har taget billeder af.

Anklageskriftet nævner derudover en række mere alvorlige overgreb, som er så grove, at der efter anklagemyndighedens opfattelse er tale om voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.

Voldtægtsforholdene handler alle om, at journalisten har berørt pigernes kønsdele, men i en grad så det efter anklagemyndighedens opfattelse må sidestilles med samleje. Pigerne var ned til seks år gamle.

De fleste af de overgreb, som er nævnt i anklageskriftet, er kategoriseret som blufærdighedskrænkelser. De skal være begået i årene 2011-2015 mod mindst 40 børn i alderen 3-14 år. Knap 200 overgreb mener anklagemyndigheden, at den kan bevise.

Der er berammet 23 retsmøder til sagen, men retten forventer at kunne afslutte sagen efter 14 retsmøder. Der ventes dom i løbet af efteråret.

Indtil i dag har der nemlig været nedlagt et navneforbud, som forhindrer medierne i at fortælle detaljer, der kan afsløre mandens identitet. Det er netop blevet ophævet.

Ekstra Bladet har selv forsøgt at få navneforbuddet ophævet, så der kunne komme fuld indsigt i sagen, men altså indtil nu forgæves.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Journalisten var i en årrække manden, som Ekstra Bladet sendte i retten for blandt andet at dække sager om seksuelle overgreb.

Men ingen på redaktionen havde på noget tidspunkt en mistanke om, at deres kollega selv kunne være en brutal krænker, som politiet i dag siger, at han er.

I stedet oplevede de ham ifølge SE og HØR's oplysninger som en hyggelig kollega, det var nemt og ofte sjovt at snakke med.

I dag er opfattelsen af manden naturligvis en anden. Og han er ikke længere deres kollega.

Efter manden delvist har erkendt den del af sagen, som handler om besiddelse af børnepornografiske billeder og grooming, er han nemlig blevet bortvist og kommer aldrig tilbage på avisen.

SE og HØR har valgt ikke at offentliggøre mere om journalistens navn, bopæl eller andet, der kan identificere manden yderligere.

Det sker af hensyn til hans familie og ikke mindst til hans mindreårige børn, der har et krav på at blive beskyttet mod yderligere offentlighed om deres rolle i sagen.

Sponsoreret indhold