Krimi 13. juli

Politiet advarer mod streamingfup: 87-årig blev narret for flere tusinde kroner

Sagen vil nu blive undersøgt nærmere, men politiet opfordrer til, at man er ekstra opmærksom
Politi

Sydsjællands og Lolland-Falsters politi advarer nu mod streamingfup efter en hændelse mandag den 11. juli.

Foto: Ritzau Scanpix

Hvis du modtager et opkald fra én, der påstår at være fra en streamingtjeneste, gælder det om at være ekstra opmærksom eller smække røret på.

Skruppelløse tyve holder sig nemlig ikke tilbage, når det kommer til telefoniske fupnumre, og det måtte en 87-årig mand fra Sorø sande, da han mandag fik et ubehageligt opkald, som kostede ham flere tusinde kroner.

Det skriver Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi i deres døgnrapport.

Den 87-årige blev ringet op af en engelsktalende mand, som ringede fra en streamingtjeneste og fortalte, at han ville følge op på et abonnement, som manden havde tegnet.

Med en bestemthed afviste manden dog, at han havde lavet et streamingabonnement, og "den venlige" mand lovede derfor at slette det, men først skulle han have bare lige have den 87-åriges kreditkortoplysninger.

Og det var så her, hvor det gik galt for den 87-årige mand fra Sorø.

– Det lykkedes ham at få oplysningerne ud af den 87-årige – som dog fattede mistanke umiddelbart efter og spærrede sine betalingskort, lyder det fra Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Den snedige tyv havde dog allerede nået at hæve flere tusinde kroner, og derfor undersøger politiet nu sagen nærmere.

Samtidig lyder opfordringen fra Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi på, at man er ekstra opmærksom, hvis man modtager opkald, hvor man bliver afkrævet personlige oplysninger som cpr-nummer, bankoplysninger, NemID – eller som i det her tilfælde: Kortoplysninger.

Sponsoreret indhold