Krimi7. december 2022

Pas på! To ældre kvinder franarret millionbeløb

To ældre kvinder er i løbet af de seneste uger blevet franarret over en million kroner
To ældre er blevet franarret alt, de havde. 
To ældre er blevet franarret alt, de havde.
 Foto: Ritzau Scanpix

To ældre kvinder fra Køge er i disse uge blevet franarret over en million kroner af bedragere, der kontaktede dem via telefon.

Det skriver Midt- og Vestsjællands Politi i sin døgnrapport.

I døgnrapporten advarer politiet desuden andre om at være på vagt overfor svindlerne.

Svindlerne kontaktede de to kvinder over telefon, hvor de udgav sig for at være fra enten banken eller politiet.

Onsdag i sidste uge modtog politiet den første anmeldelse. Det var en 78-årig kvinde, der var blevet ringet op af en kvinde, der kaldte sig "Pernille Christensen fra Rigspolitiets IT-afdeling".

"Under påskud om, at der var mistænkelige transaktioner fra kvindens konto, blev hun overtalt til at overføre hele sin formue til flere forskellige konti i ”sikkerhedsdepot”. Den 78-årige blev nu kontaktet af ”Benjamin” en medarbejder, fra Nordeas IT-afdeling, som stod for det praktiske med at ”hjælpe” den 78-årige med selv foretage de mange overførsler", skriver politiet i sin døgnrapport.

Den anden anmeldelse kom tirsdag. Her var offeret en 81-årig kvinde, der var blevet franarret alt, hvad hun havde på sin konto af en falsk bankmand fra Nordea.

"Igen ved at skabe forvirring om mærkelige transaktioner, lykkedes det bedrageren at overtale den 81-årige til selv at godkende overførslerne med Mit-Id. Pengene blev ifølge den falske bankmand overført til ”sikre konti”. Efter transaktionerne var sket afbrød ”bankmanden” opkaldet, og den 81-årige blev senere opmærksom på, at hun var blevet narret", skriver politiet i sin døgnrapport.

Nu advarer ordensmagten andre om at ende i lignende situationer:

- Vi ved at det påvirker ofrene enormt, at de ikke gennemskuer svindlerne. Men bedragerne er enormt overbevisende, og de skaber frygt og forvirring hos ofrene. Ofte samarbejder flere svindlere, og de fastholder borgeren i røret, så de ikke når at tænke sig om. Det kan ske for alle, siger politiassistent, Randi Mortensen, som arbejder i kriminalpræventive sekretariat, der arbejder intensivt med at undersøge svindlernes metoder.

Politiets Nationale Center for IT-relateret Kriminalitet efterforsker nu sagerne og få afklaret, hvortil pengene er overført.

Sponsoreret indhold