Krimi31. maj 2020

Kæmpe sportsmærke ændrer historisk slogan

Siden 1988 har sloganet ”Just Do It” været et verdenskendt varemærke for Nike. Men nu ændrer sportsmastodonten sloganet som reaktion på de voldsomme begivenheder i USA grundet George Floyds dødsfald
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/nike_swoosh_logo_orange_original.jpg
 Foto: Nike

Det er måske de færreste, der ikke automatisk knytter ”Just Do It” til Nike.

Men alligevel vælger de nu, som en reaktion på det sidste tids voldsomme begivenheder i USA, at ændre sloganet til ”Don’t Do It”.

Så i stedet for at ønske folk skal gøre det, så ønsker de ikke længere folk skal gøre det, lyder det nu fra sportsbrandet.

Det fortæller Nike i en ny video.

Men når årsagen bag fortælles, så giver det pludselig mening, at Nike ikke længere ønsker folk ukritisk skal gøre det.

- Lad være med at foregive, at der ikke er et problem i Amerika. Lad være med at ignorere racisme. Lad være med at acceptere, at liv bliver taget fra os. Lad være med at finde på flere undskyldninger. Lad være med at tro, at det ikke angår dig. Lad være med at læne dig tilbage og være stille, står der skrevet i videoen.

Videoen deles af Nike i kølvandet på det sidste stykke tids debatter og voldsomme demonstrationer grundet afroamerikanske George Floyds tragiske dødsfald, efter en betjent alt for længe og hårdt trykkede sit knæ ned i hans nakke.

- Jeg kan ikke få vejret, jeg vil ikke dø, er hans sidste ord, inden han mister bevidstheden.

Dødsfaldet har fået flere større stjerner til at dele deres tanker på det sociale medie Instagram, hvor de blandt ønsker større retfærdighed for sorte mennesker i landet.

Nu er det så Nikes tur til at gøre stjernerne efter og udtrykke deres mening om sagen.

Ikke første gang de snakker om racisme

Det er dog heller ikke første gang, at sportsgiganten vælger at tage bladet fra munden, når det kommer til debat om racisme i Amerika.

Tilbage i 2018, da brandet kunne fejre 30 år med deres verdenskendte slogan, der valgte de at have NFL-spilleren Colin Kaepernik i fokus.

https://imgix.seoghoer.dk/mega271190_001.jpg
 Foto: MEGA

"Tro på noget. Også selvom det betyder, at du skal ofre alting", var et af budskaberne i kampagnen tilbage i 2018. Foto: MEGA

Han var nemlig blevet kendt for at knæle i stedet for at stå op, når nationalsangen skulle synges.

Han forklarede efterfølgende, at det var fordi, han ikke havde lyst til at hylde det amerikanske flag, da det for ham er symbolet på en stat, der undertrykker landets minoriteter.

Sponsoreret indhold