Elselskab politianmeldt: Narrer kunderne groft

Du skal virkelig passe på, inden du laver aftaler med lidt for ivrige sælgere, der lover dig billig strøm.

Du skal virkelig passe på, inden du laver aftaler med lidt for ivrige sælgere, der lover dig billig strøm.

Foto: Jesper Nørgaard Sørensen/Ritzau Scanpix

Forbrugerombudsmanden mener, at elselskabet Go Strøm har vildledt 50 forbrugere som led i telefonsalg.

Det skriver Forbrugerombudsmanden fredag i en pressemeddelelse.

Anmeldelsen drejer sig om i alt 59 forbrugere, som er blevet ringet op uden at have givet lov til det.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er 50 af forbrugerne blevet vildledt af sælgere fra Go Strøm.

Blandt andet skulle forbrugerne have fået det indtryk, at sælgeren ringede på vegne af eller i samarbejde med forbrugernes nuværende elselskab.

Nogle forbrugere har også oplevet, at de blev vildtledt til at to, at de skulle have penge tilbage, selv om det ikke var tilfældet.

Nogle forbrugere har oplyst deres cpr-nummer, fordi de havde fået at vide, at de skulle have penge tilbage.

Uden deres viden er de i stedet blevet tilmeldt som kunder hos Go Strøm, skriver Forbrugerombudsmanden.

Sælgerne skulle også have fejlinformeret forbrugerne om, hvor mange penge de i virkeligheden kunne spare ved at skifte til Go Strøm.

Grov sag

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen kalder sagen grov.

- Der er efter vores vurdering tale om så grov og for nogle af selskaberne også systematisk vildledning af forbrugerne, at det kan være bedrageri, hvis forbrugerne lider et økonomisk tab ved at blive overført til et andet elselskab, siger hun i pressemeddelelsen.

Elselskabet er ikke mere end et halvt år gammelt. Alligevel var det allerede den 23. juni, at Forbrugerombudsmanden modtog første klage over det. I alt 59 forbrugere har klaget over selskabets telefonsalg siden den dag.

Ikke bundet af aftalen

Skulle man være en af dem, som pludselig er endt som kunde i Go Strøm, uden at man havde givet samtykke til, at de ringede til en, har Christina Toftegaard Nielsen beroligende nyt.

- Det er vigtigt, at forbrugerne er klar over, at de ikke er bundet af en elaftale, hvis de ikke har givet samtykke til opkaldet.

- De er naturligvis heller ikke bundet til aftalen, hvis de er blevet vildledt til at indgå den, siger hun.

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close