Kongelige25. januar 2024

Influencerformand: Kongehuset bør også markere "reklame"

De kongelige er landets største influencere, så selvfølgelig bør de deklarere, når de poserer med smykker, de har modtaget i gave, mener formand for influencergruppe
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.
Her taler kong Frederik for første gang efter tronskiftet.
 Video: Dr Host/Mipsdir/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Slut med dyre gaver? Kongehuset opfordres til nye retningslinjer

Bør medlemmerne af det danske kongehus markere billeder som reklame, når de for eksempel poserer på en balkon, mens de vinker med et dyrt perlearmbånd, de har modtaget i gave?

Det mener Lisbeth Kiel, som er formand for gruppen af influenter og bloggere i Dansk Journalistforbund.

– Kongehuset er Danmarks første og største influenter. Det er kun naturligt, at de følger med tiden og deklarerer, når et produkt er givet som gave, så befolkningen kan gennemskue, om der ligger kommercielle hensigter bag eksponeringen, skriver hun på det sociale medie Threads.

Udover sit virke som influencerrepræsentant er Lisbeth Kiel også jurist med speciale i børn og unge på digitale medier.

Lisbeth Kiel deltog i 2005 i "Paradise Hotel". Siden blev hun blogger og er i dag formand for gruppen af influenter og bloggere i Dansk Journalistforbund.
Lisbeth Kiel deltog i 2005 i "Paradise Hotel". Siden blev hun blogger og er i dag formand for gruppen af influenter og bloggere i Dansk Journalistforbund.
 Foto: Maj-Britt Larsen Behi

Hun mener, at det er ubetalelig PR for for eksempel et smykkefirma, når et medlem af kongehuset poserer med føromtalte perlearmbånd, og at danskerne – ligesom følgere af bloggere eller store Instagram-profiler – har krav på at vide, når der er tale om placerede smykker med henblik på eksponering.

I lande som Norge, Storbritannien og Spanien er der regler for, at kongehusene skal offentliggøre lister med de ting, de modtager i gave. I Norge skal kongehusets medlemmer afvise gaver, der har en værdi på mere end 1.000 kroner.

Der findes ikke lignende regler for det danske kongehus.

Men det bør der, mener Lisbeth Kiel, der stemmer i med blandt andre Jesper Olsen, formand for Transparency International Denmark, der arbejder med at bekæmpe korruption.

Til B.T. har Shamballa bekræftet, at der er tale om et armbånd af det mærke. Man ønsker dog ikke at afkræfte, at smykket er en gave fra firmaet selv.
Til B.T. har Shamballa bekræftet, at der er tale om et armbånd af det mærke. Man ønsker dog ikke at afkræfte, at smykket er en gave fra firmaet selv.
 Foto: Hanne Juul

Til DR forklarer han:

– Hvis armbåndet er et, som dronning Mary har givet kongen, så er det jo helt uproblematisk. Men hvis det er et, som Shamballa har givet for at få den branding-værdi, så er vi jo derinde, hvor der er noget, der er galt.

 

Ifølge Forbrugerombudsmanden skal influencere skrive reklame således, når de har modtaget en gave:

– Hvis du viser produktet på et billede, skal markeringen stå på selve billedet, oven over billedet eller i starten af teksten, der er knyttet til billedet.

Kongehusets kommunikationsafdeling meddelte for få dage siden DR Nyheder, at kongeparret vil revidere retningslinjerne for modtagelse af gaver.

Sponsoreret indhold