Kendte20. maj 2020

Youtube-stjerne i modvind: Nægter at undskylde

Make up-bloggeren Jeffree Star har fået kritik for en palette, der bærer navnet "Cremated" midt i en verserende pandemi
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/jeffree.jpg
 Foto: MEGA

Al omtale er som bekendt ret god omtale - ikke mindst, hvis man som Youtube-stjernen Jeffree Star lever af visninger og reaktioner på sine sociale medier.

Og det var præcis, hvad han fik, da han i sidste uge udgav sin nyeste øjenskygge-palette med det ret så morbide navn "Cremated" eller "Kremeret" på dansk.

Undertitlen på Stars produkt var oveni købet "Get ready to be deseased" eller på dansk "Gør dig klar til at omkomme". Ligesom der på selve øjenskyggerne findes dekorationer af urner, rustvogne og gravsten.

Og den slags falder åbenbart ikke i god jord hos publikummet midt i en global krise, hvor tusindvis af coronasmittede mennesker er omkommet verden over.

"Jeffre Star har sælger en palette med CREMATION-tema midt i en global pandemi, hvor tusindvis af kroppe efter at være blevet ramt af Covid er blevet kremeret. Og hans små fans æder det råt. Jeg er så træt," raser en Twitter-bruger.

Flere andre stemmer i på de sociale medier. Her bliver han i flæng kaldt både et "kapitalistisk røvhul" og "fucked up".

Dog skal de forargede "fans" ikke regne med en undskyldning fra make up-guruen selv, lader det til.

I en række posts på Snapchat forklarer Jeffree Star sine valg.

- Hør nu, "Cremated" er ligesom alle mine andre paletter og produkter min kunst. For mig er det ikke bare en øjenskyggepalette, men meget mere end det. Der vil altid være flere forskellige holdninger til det, jeg laver. Folk må tage imod den, som de vil, men jeg ved, hvor den kunst kommer fra, og denne her palette er fucking syg. Jeg er så stolt af den, starter han ifølge Dazed Magazine, der har set hans opslag.

- Og hvis jeg skal tale ud fra jeres niveau: Min egen far blev kremeret. Mine to hunde, der døde sidste år, blev begge kremeret. Så intet kommer nogensinde fra et negativt sted i mit liv. Så hvis I tolker det sådan, så er det jeres ansvar. Men venner, tusind tak for al jeres støtte og kærlighed i dag, lyder Jeffree Star.

Ifølge hovedpersonen selv, der let og elegant glider af på kritikken, handler hans nye morbide produktserie om at udtrykke sine mørkere sider.

Jeffree Star har før lanceret make up-produkter efter sin massive succes som vlogger. Hans brand anslås i 2020 til at ligge på en værdi af 75 millioner dollars.

Sponsoreret indhold