Sover du nok? Din alder bestemmer dit behov

Søvncenter kommer med nye anbefalinger

Søvncenter kommer med nye anbefalinger

Foto: AOP



Kunne du have brugt en ekstra time under den varme dyne i morgen? Og havde du brug for flere kopper kaffe for at få trætheden rystet ud af kroppen?

Ja… så kan det være, at du enten sover for meget eller for lidt - for mængden er søvn er ikke helt ubetydelig for dit helbred. Og din alder er også med til at afgøre, om du skal være i drømmeland i syv eller ni timer.

Det viser nye anbefalinger, som The National Sleep Foundation i USA har udarbejdet.

Det skriver sciencedaily.com.

Ekspertpanel hos The National Sleep Foundation har undersøgt, hvor mange timer søvn forskellige aldersgrupper har brug for - og eksperterne har via deres store undersøgelse nået frem til en række ændringer af de tidligere anbefalinger.

LÆS OGSÅ: Trick går verden rundt: Får dig til at falde i søvn på et øjeblik

For eksempel bør skolebørn i alderen seks til 13 år sove mellem ni og 11 timer hver nat - før hed anbefalingen, at børnene sov mellem 10 og 11 timer.

Her kan du se listen over, hvor mange timer søvn de forskellige aldersgrupper har behov for:

0-3 måneder - Nyfødte: Bør sove 14-17 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 12-18 timers søvn)
4-11 måneder - Babyer: Bør sove 12-15 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 14-15 timers søvn)
1-2 år - Små børn: Bør sove 11-14 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 12-14 timers søvn)
3-5 år - Børnehavebørn: Bør sove 10-13 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 11-13 timers søvn)
6-13 år - Skolebørn: Bør sove 9-11 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 10-11 timers søvn)
14-17 år - Teenagere: Bør sove 8-10 timer hver dag (tidligere lød anbefalingen på 8.5-9.5 timers søvn)
18-25 - Unge: Bør sove 7-9 timer om dagen (unge er en helt ny alderskategori)
26-64 - Voksne: Bør sove 7-9 timer om dagen (dette er samme antal timer som tidligere anbefalinger)
65+ - Ældre: Bør sove 7-8 timer om dagen (denne gruppe er også en ny alderskategori).

Er du tilmed én af de tusindvis af danskere, der har svært ved at falde i søvn, er der ifølge en ekspert hjælp at hente.

Ifølge den amerikanske dr. Andrew Weil kan folk med søvnbesvær have gavn af den såkaldte 4-7-8-metode, der er en række øvelser, der ifølge eksperten kan få dig til at falde i søvn på et øjeblik.

Du kan læse om 4-7-8-metoden her.

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close