Raser over homo-kys i påskeæg-reklame: Men ikke af den årsag du tror

Foto: Cadbury / YouTube

Chokoladeproducenten Cadbury, der står bag det ikoniske påskeæg "Creme Egg", får hug for sin seneste reklame.

I en knap et minut lang reklamefilm, som er lavet i anledning af æggets 50-års fødselsdag, fortæller en begejstret kvindestemme om alle Creme Egg-fansene med ordspil som "eggshibitionists" og "eggsperts", som er vilde med at slikke og dele - altså chokoladeægget. 

Reklamen kulminerer med, at to mænd kysser og deler et Creme Egg mellem sig, hvor æggets hvide fyld strømmer ud. 

Chokolade-reklamen er nu faldet så mange for brystet, at der er startet en underskriftindsamling for at få fjernet den opsigtsvækkende reklame

Over 30.000 har skrevet under på, at de synes, reklamen, som også har børn som målgruppe, skal fjernes, og overraskende nok er det ikke selve homo-kysset, der falder de forargede seere for brystet. 

- Ved at have valgt et par af samme køn håber Cadbury åbenlyst på at skabe opsigt og undgå kritik ved at hævde, at alle klager har rod i "homofobi", men medlemmer af LGBT-samfundet har også udtrykt, at de ikke bryder sig om kampagnen, lyder det i underskriftindsamlingen, der fortsætter: 

- Cadbury burde ikke gemme sig bag LGBT-rettigheder for at udøve en kampagne, der klart gør individer til seksuelle objekter. Hvis parret var heteroseksuelle, ville reklamen højst sandsynligt være forbudt på grund af det eksplicitte seksuelle indhold og kyssets grafiske natur.

På Twitter er reklamen naturligvis også blevet et samtale-emne. Og dette tweet, som har fået 5.600 likes er meget rammende: 

- Hvor er det ULÆKKERT! Jeg ville ALDRIG dele et Creme Egg med min mand.

Du kan se reklamen herunder: 

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close