Kendte 15. januar 2020

Nu undersøges Fie Laursen af de danske myndigheder

Efter de norske myndigheder har rettet henvendelse til Fie Laursen, er Styrelsen for Patientsikkerhed nu også i gang med at undersøge, om influencerens konkurrence, hvor hun udlodder en kosmetisk operation, er en overtrædelse af loven
Foto: Søren Lamberth

Fie Laursen, 23, har nu ikke kun fået de norske myndigheder på nakken. Politiken skriver, at Styrelsen for Patientsikkerhed nu også er i gang med at undersøge, om Fie Laursens konkurrence, hvor hun på Instagram udlodder en kosmetisk operation, er i oversstemmelse med dansk lovgivning. 

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Mere specifikt er det lov om markedsføring af sundhedsydelser, som Styrelsen for Patientsikkerhed er ved at undersøge, om Fie Laursen har forbrudt sig mod. 

Sundhedsminister Magnus Heunicke finder det uacceptabelt, at en influencer som Fie Laursen kan markedsføre sådanne ydelser over for hendes mange unge følgere. 

- Vi ved, at influencere i kraft af deres position som rollemodeller har et stort ansvar for, at unge får et dårligt selvværd, siger sundhedsministeren til Politiken.

- Hvis styrelsen for patientsikkerhed kommer frem til, at der er et hul i loven, vil jeg se på om den skal laves om, tilføjer Heunicke.

Tidligere kom det frem, at de norske myndigheder havde undersøgt Fie Laursen og hendes reklamer om plastikoperationer nærmere

Laursen, der har 314.000 følgere på Instagram og 165.000 på YouTube, har netop fået opereret sin numse, og i den anledning har hun udloddet en kosmetisk operation i en konkurrence.

Men det træk har fået hendes influencer-kolleger i Norge til at reagere. 

- Jeg synes, det er helt forfærdeligt, at et nok så voldsomt indgreb bagatelliseres og normaliseres ved at dele en konkurrence, hvor præmien er en valgfri operation, udtaler norsk influencer Kristin Gjelsvik til NRK.

I efteråret flirtede Fie Laursen med tanken om at flytte til Norge, og hun besøgte også vores naboland tre gange for at se, om det var noget for hende. 

Og det er angiveligt Laursens ophold i Norge, der nu gør, at det norske Forbrukertilsynet har taget et kig på hendes opsigtsvækkende konkurrence.

Tonje Skjelbostad, der er afdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, fortæller til NRK, at de har vurderet, at Laursens markedsføring af kosmetiske operationer i denne periode også var rettet mod norske forbrugere.

- Vi har vurderet det ud fra reglerne i markedsføringsloven om uetisk reklame over for børn og har konkluderet, at bestemmelsen er brudt, udtaler afdelingsdirektøren til NRK, der også tilføjer, at de hidtil ikke har set så grov en sag.

Fie Laursen svarer på mail til NRK, at hun ikke kan forstå, hvorfor nordmændene nu skal blande sig:

- I Danmark, hvor jeg er fra og bor, er det lige så normalt at poste plastikkirurgi, som det er at poste sin frokost, skriver hun til NRK.

Fie Laursen har ikke fået nogen bøde, men Forbrukertilsynet har sendt hende et brev, der orienterer hende om, at hun har brudt reglerne og skal rette sin reklame til, så den ikke bliver eksponeret for norske forbrugere. 

Ifølge Politiken har Forbrukertilsynet givet Fie Laursen en svarfrist den 17. januar, hvorefter der tages stilling til, hvilke sanktioner der så skal tages i brug. 

Sponsoreret indhold