Netflix varsler store ændringer: Klar med reklamer og slut med at dele password
Når man mister kunder, så må man sadle om. Kunderne er nemlig den seneste tid strømmet væk fra Netflix, og meget tyder på, at kundeflugten kun lige er begyndt.
Intet mindre end 200.000 Netflix-brugere sagde farvel og tak til tjenesten i første kvartal, og det forventes, at endnu flere vil trække stikket på deres seriekonto.
Derfor har streaminggiganten sat gang i planerne om et nyt og billigere abonnement, der skal trække nye brugere til - og naturligvis holde fast i dem, der overvejer at smutte.
Det er ingen hemmelighed, at der efterhånden er en hel del streamingtjenester at vælge imellem, hvoraf flere og flere har planer om at introducere reklamer, så brugerne dermed kan få streamingkataloget til en lavere pris.
Den mulighed har Netflix-stifteren og topchef, Reed Hastings, ikke været helt så glad ved, men han indrømmer nu, at det er blevet en nødvendighed.
- Dem, der har fulgt Netflix, ved, at jeg har været imod den kompleksitet, som reklamer giver, og jeg har været stor fan af enkelheden i abonnementerne. Men uanset hvor stor en fan jeg er af det, er jeg en større fan af at give forbrugerne et valg, siger han og fortsætter:
- Det er ret tydeligt, at det virker for Hulu, Disney gør det, HBO gjorde det. Der er ingen tvivl om, at det virker.
Slut med passworddeling
Det er dog ikke den eneste ændring, Netflix arbejder på at få sat i system.
Streamingtjenesten vurderer nemlig, at mere end 100 millioner hjem verden over deler deres Netflix-profiler, og det skal der laves om på.
- Profiler bliver delt mellem husstande - hvilket påvirker vores evne til at investere i nyt tv og film for vores medlemmer.
- Derfor har vi det seneste år arbejdet på at gøre det muligt for medlemmer, der deler profil uden for husstanden, at gøre det nemt og sikkert, samtidig med at de betaler lidt mere, kunne Netflix meddele i marts.
Tiltaget, der i første omgang skal testes i Sydamerika, Chile, Costa Rica og Peru, betyder, at man for et mindre beløb - omkring 20 kroner - vil kunne tilføje ekstra personer til Netflix-profilen.
I alt har Netflix over 230 millioner betalende kunder.