Kendte2. april 2020

Kig væk: Netflix-reklamer spoiler dine yndlingsserier, så du bliver hjemme

En gruppe studerende på en reklameskole i Hamborg har fået en usædvanlig god idé
https://imgix.seoghoer.dk/loveisblind_season1_episode10_00_06_53_11_r.jpg
 Foto: Netflix

Lad det være sagt med det samme. Denne artikel indeholder åbenlyse spoilers, så læs varsomt med, hvis du er i gang med en forrygende Netflix-serie netop i disse coronadage.

To elever på Miami Ad School - som spøjst nok ligger i den tyske by Hamborg - var trætte af at opleve jævnaldrende, der tog lige lovligt let på karantæne-påbud og samfundssind.

Og sådan startede Seine Kongruangkit og Matithorn Prachuabmoh Chaimoungkalo - en tidligere og en nuværende elev - sammen en fremragende og fantasifuld kampagne, der skal få tv-serieelskende mennesker til at blive derhjemme under coronakrisen.

"Den bedste måde at stoppe spredningen af Covid-19 er ved at #staythefuckhome, men nogen synes stadig, det er cool at tage en slapper og ødelægge det for alle os andre," står der med rød tekst i reklame filmen, som så uddyber:

"Så vi tog ekstreme metoder i brug: Vi spoiler deres yndlings Netflix-serier."

De to kreative kræfter bag har således lavet skabeloner til reklamesøjler og plakater, hvor detlajer i shows som "Stranger Things", "Love is Blind", "Kingdom" og "Narcos" bliver godt og grundigt afsløret for de forbipasserende.

- Vores mål er at skabe en kommunikation, der gør en forskel, siger en af hovedmændene bag reklamerne til Forbes.

Og netop idéen om at få folk til at blive derhjemme og færdiggøre deres yndlings-serier i stedet for at bevæge sig ud og få afsløret deres plots, kom efter Seine og Matithorn tog en tur til Thailand

Her opdagede de, at der blev slækket på retningslinjerne overalt i det offentlige rum.

Siden billederne af de endnu kun digitale billboards begyndte at florere på nettet, har flere spekuleret i, om dette mon var Netflix eget nyeste påfund. Det er imidlertid ikke tilfældet, for plakaterne findes ikke i konret forstand, men kun som en skitse til en kampagne.

Netflix har ifølge Forbes ikke vendt tilbage med en kommentar, men ifølge deres Twitter, så har de ikke planer om at tage reklamerne til sig, selvom de synes idéen er god:

"Elsker idéen om at blive derhjemme, men Netflix røber ikke vores shows. Disse idéer er en del af et skoleprojekt. En kreativ tanke, hvis vi selv skal sige det, men de er ikke ægte og kommer ikke fra Netflix."

Sponsoreret indhold