Kendte12. februar 2024

Kampagne til 150.000 kr.: Annemette Voss og Claudia Rex skal lokke os til døbefonten

Helsingør Stift har betalt 150.000 kr. – finansieret af kirkeskatten – for at få influencere som Annemette Voss og Claudia Rex til at lokke forældre med deres babyer til døbefonten
Ved at have lagt 150.000 kr. er det Helsingør Stifts håb, at de via populære influencere når ud til 288.000 personer med budskabet om at overveje dåb.
Ved at have lagt 150.000 kr. er det Helsingør Stifts håb, at de via populære influencere når ud til 288.000 personer med budskabet om at overveje dåb.
 Foto: Kaspar Wenstup, Mikael Rieck, Birger Storm

Vi er efterhånden vant til, at influencere reklamerer for måltidskasser, kollagenpulver og streamingtjenester.

Men de omvandrende reklamesøjler kan også hyres ind til mere specialiserede opgaver. Således skriver Berlingske, at influencere som Annemette Voss og Claudia Rex er blevet hyret af Helsingør Stift til at tale positivt om det at blive døbt.

Den alternative kampagne koster ifølge avisen 150.000 kr. – betalt af kirkeskatten – og indbefatter udover Voss og Rex også influencerne Maria Mainz og Nanna Liljekvist.

I en reel, som hun har pinnet i sit Instagram-feed, kommer "Bagedyst"-vinder Annemette Voss med fire grunde til, at hun har ladet sin datter Rita døbe.

– Afsender af reklamen er Helsingør Stift, skriver hun i en parantes i slutningen af opslaget.

Biskop i Helsingør Stift Peter Birch forklarer, hvorfor man i stiftet har valgt at tage den noget utraditionelle markedsføringsmetode i brug:

– Vi hverken kan eller vil tvinge folk til at få deres barn døbt, men via de sociale medier vil vi gerne inspirere dem til at overveje muligheden, forklarer han til Berlingske.

Nøje udvalgte

Biskop Peter Birch forklarer, at influencerne i kampagnen er nøje udvalgte. Udover at have mange følgere, så er deres børn døbt, og de bor i Helsingør Stift.

Sidste år benyttede Aarhus Stift sig også af influencere til at markedsføre områdets kirkegårde for at få flere til at benytte dem rekreativt, men den kampagne fik kras kritik.

Her blev formuleringer som "til grin" og "et knæfald for den digitale kraft" brugt af sognepræst Marie Høgh og sognepræst og debattør Sørine Gotfredsen.

Den kritik afviser biskoppen dog i Berlingske:

– Vi skal møde folk, hvor de er. Så det er ikke et knæfald, det er en erkendelse af, at vores virkelighed ser sådan ud i 2024, lyder hans argument.

Sponsoreret indhold