Mindst 35 døde: Ingeniør forudså katastrofen for to år siden

Broen kollapsede tirsdag omkring klokken 11.30 - mens der var tung trafik. Nu kæmper redningsfolk med at redde overlevende.

Broen kollapsede tirsdag omkring klokken 11.30 - mens der var tung trafik. Nu kæmper redningsfolk med at redde overlevende.

Foto: All Over

I disse minutter og timer kæmper over 300 redningsfolk med at redde overlevende ud af murbrokkerne, efter at en motorvejsbro tirsdag kollapsede i den norditalienske by Genova.

Man ved, at der stadig befinder sig overlevende under de tonstunge murbrokker, da man gennem natten har hørt overlevende råbe om hjælp.

Men det bliver en nærmest umulig kamp at få alle ud i tide, og allerede nu er 35 da også bekræftet døde i ulykken, der er en af de værste i Italiens historie.

Mindst 35 er således bekræftet døde onsdag morgen dansk tid, heriblandt tre børn på henholdsvis otte, 12 og 13 år.

Men redningsfolk kæmper mod tiden, forsøger man andre steder i Italien at placere skylden for ulykken og ikke mindst finde ud af, hvordan og hvorfor broen pludseligt kunne kollapse.

Tirsdag den 14. august 2018 kollapsede et stort stykke af Morandi-broen i den norditalienske by Genova. Mange blev dræbt, da deres biler styrtede 45 meter ned.

Over 300 redningsfolk kæmper i ruinerne for at redde eventuelle overlevende ud. Foto: All Over

Det er kommet frem, at en storm rasede i området tirsdag med kraftige vindstød og torden. Et vidne har også forklaret, at hun så et lyn ramme broen i sekunderne før, at den kollapsede. En ekspert, som Daily Mail, har talt med, mener dog ikke, at et lynnedslag kan være skyld i ulykken.

- Det kan ikke være et lynnedslag. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være muligt, eftersom broen var af armeret beton, og det er hvert fald aldrig sket før, siger eksperten, der arbejder for University of London's Civil Engineering Structures Research Centre, til Daily Mail.

I stedet mener han – og en række andre ingeniører – at broen må have haft en strukturel fejl i konstruktionen, enten da den blev bygget, eller fordi den med årene er blevet dårlig vedligeholdt.

Faktisk fortæller en ingeniør, at han allerede for to år siden advarede om broens tilstand, og at han dengang mente, at det blot var et spørgsmål om tid, før at broen skulle udskiftes helt.

Antonio Brencich, civilingeniør ved University of Genoa, fortalte ifølge News, at brokonstruktionen var “ujævn”.

Tirsdag den 14. august 2018 kollapsede et stort stykke af Morandi-broen i den norditalienske by Genova. Mange blev dræbt, da deres biler styrtede 45 meter ned.

Broen gav pludseligt efter omkring klokken 11.30 tirsdag. Flere biler styrtede herefter 45 meter ned. Foto: All Over

- Morandi-broen kaldes et mesterstykke. Men i virkeligheden er det en falliterklæring. Broen er helt forkert. Før eller siden bliver det nødvendigt at erstatte broen. Jeg ved ikke hvornår, udtalte han ifølge News for to år siden i et interview med italiensk TV.

Det er stadig uvist, hvad den præcise årsag til kollapset er. Broen blev færdigbygget i 1967, og har de sidste år gennemgået flere reparationer. Spørgsmålet er nu, om der er sket fejl enten under selve byggeriet i 1960’erne, eller om der er sket fejl under de reparationer, som broen efterfølgende har modtaget.

Ulykken skete tirsdag klokken 11.30, da omkring 200 meter af broen – samt et brotårn – pludseligt kollapsede, mens der var tung trafik på broen. Flere biler styrtede 45 meter ned.

Tirsdag den 14. august 2018 kollapsede et stort stykke af Morandi-broen i den norditalienske by Genova. Mange blev dræbt, da deres biler styrtede 45 meter ned.

Redningsfolk kæmper mod uret for at nå at redde eventuelle overlevende ud. Foto: All Over

Mindst fire personer er blevet reddet ud i live.

Morandi-broen er designet af ingeniør Riccardo Morandi og blev bygget mellem 1963 og 1967.

Du kan se billeder af tragedien i galleriet herunder:

Brokollaps i Genoa

 

Find din favorit kendis her:

Fra forsiden
Close