Kendte 22. maj 2021

Kendall Jenner lagt for had: Hun stjæler vores kultur

Supermodellen er endnu en gang kommet i problemer for kulturel appropriation. Denne gang for at reklamere for sit nye tequilamærke
Foto: MEGA

Det skal ikke være nemt for Kendall Jenner at lave en simpel tv-reklame. For nogle år siden var det en Pepsi-reklame, og nu er tiden så kommet til en tequila-reklame.

Den 25-årige realitystjerne og supermodel har nemlig lanceret sit helt tequilamærke, 818 Tequila, og går derfor i fodsporene på kendisser som George Clooney, Nick Jonas og Justin Timberlake, der alle har mere eller mindre succesfuldt forsøgt med den udsøgte drik. 

Kendalls nye tequila har dog fået en noget hård start, efter premieren på den nye reklame for brandet. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

Foto: Twitter

For meget? Kendall Jenner har muligvis lånt en anelse for meget fra den mexicanske kultur til at reklamere for sin nye tequila. (Foto: Twitter) 

Foto: Instagram

Kendall Jenner i 818 Tequila-reklamen, der nu er lagt for had. (Foto: Instagram)

Reklamen, der er optaget på en farm i Jalisco i Mexico, bliver beskyldt for både at være tonedøv, og den udnytter bestemte stereotyper, der normalt bliver associeret med mexicanske landarbejdere. 

- Du må tage pis på mig, skriver en chokeret Twitter-bruger blandt andet efter at set billeder og reklame for 818 Tequilaen. 

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

- Overlad det til Kendall at være så tonedøv som muligt. Det her er så stødende, skriver kritikeren, der efterfølgende gætter på, at det kun er et spørgsmål om tid, før "Keeping Up With the Kardashians"-stjernen vil græde og bede om tilgivelse "for 100. gang". 

- Jeg er mexicaner, og jeg beder alle jer, der bor i USA om IKKE at købte Kendall Jenners tequila, fordi det hun gør, er kulturel approriation. 

Artiklen fortsætter efter billedet...

Foto: Instagram

Mexicanske arbejdere medvirker i Kendall Jenners reklame, og det er ikke alle, der er glade for det. (Foto: Instagram)

Twitter-brugeren forklarer, at kulturel approriation betyder, at Kendall Jenner gennem reklamen tilegner sig en kultur, der ikke er hendes, og derfor anklages hun for såkaldt kulturelt tyveri. 

- Det er vores kultur, og vi vil ikke have en hvid kvinde til at tjene på vores kultur. 

Forsvarer Jenner

Det er dog ikke alle, der forstår, hvor kritikken kommer fra. Flere Kendall-fans har været hurtige til at påpege, at både Clooney, Dwayne "The Rock" Johnson, LeBron James og Kevin Heart er blandt de Hollywoodkendisser, der har lanceret deres egne tequilabrands uden at blive anklaget for at stjæle fra den mexicanske kultur. 

- Kendall Jenners 818 Tequila er på ingen måde anderledes end George Clooneys Casamigos eller The Rocks Teramana, skriver en af Kendalls støtter på Twitter

Artiklen fortsætter efter billedet...

Foto: Michael Persico

Dwayne Johnson var også et smut i Mexico, da han i december 2020 skulle lave reklame for sit eget tequilamærke. Han blev dog ikke kritiseret for kulturel appropriation. (Foto: Michael Persico)

- Jeg forstår, hvorfor Kendall ikke burde eje en tequila, og det støtter jeg, MEN hvorfor bruger I ikke samme energi på alle de andre kendisser, der også ejer en tequila, og som ikke er mexicaner?, lyder det fra en anden bruger.

Kendall Jenner har endnu ikke svaret på reklamekritikken. Det seneste døgn har hun fortsat reklamen for sin nye drik på Instagram. 

Du kan se den skandaleramte reklame lige her: 

Sponsoreret indhold