Forsker: Derfor er Tuborgs Julebryg-reklame så genial

Hurra og tillykke. Tuborgs Julebryg-reklame fylder i år 30 år

Hurra og tillykke. Tuborgs Julebryg-reklame fylder i år 30 år

Foto: YouTube



Det kan godt være, at den kun er knap 20 sekunder lang. Men Tuborgs julebryg-reklame - der i år kan fejre sin 30 års fødselsdag - har alligevel bidt sig så meget fast i danskernes bevidsthed, at den er blevet en ligeså vigtig ingrediens i vores jul som and, flæskesteg, brun sovs og risalamande.

I går aftes kl. 20:59 dalede julebryggen så for første gang i år - og det betyder, at den korte reklame med den velkendte jingle nok snart begynder at rulle over de danske TV-skærme - og ønske os en 'Glædelig jul og godt Tub'år'.

Det kan dog virke utroligt, at en reklame fra 1984 stadig kan være så populær og levedygtig i dag, hvor der hele tiden ruller nye og smarte reklamer over TV-skærmen.

Men det er nu ikke så utroligt endda. Det fortalte Nicolai Jørgensgaard Graakjær til videnskab.dk i 2011. Nicolai Jørgensgaard Graakjær blev i 2009 ph.d. ved Aalborg Universitet på sin afhandling om musik i tv-reklamer, og er i dag lektor på Institut for Kommunikation:





LÆS OGSÅ: Her er reklamen, som ALLE taler om

LÆS OGSÅ: Denne thailandske reklame har rørt en hel nation

LÆS OGSÅ: Rørende: Kvinder blev bedt om at kigge i et spejl, men havde ikke regnet med dette...

- Reklamen giver egentlig den ideelle opskrift på, hvordan en reklamefilm skal være. Den er meget simpel og morsom, og så er det noget særligt, at musikken spiller en afgørende rolle. Musikken stiger og falder i tempo i takt med rensdyrets bevægelser; den fortæller hele historien uden ord. Og selvom det er utroligt banalt, så virker det meget stærkt, fortalte Nicolai Jørgensgaard Graakjær til videnskab.dk.

Tuborgs velkendte sne-univers blev første gang introduceret på et julekort i 1979. Året efter blev billedet af snelandsskabet brugt som plakat på ølbiler. I 1984 kom den korte reklame så. Og ifølge forskeren er det specielt den nu velkendte jingle, der er en del af reklamens genistreg:

- Især i forhold til tv-reklamer er det meget effektfuldt, at man har et musikalsk brand, som man knytter til produktet, for så virker reklamen, selvom man står med ryggen til tv'et og laver kaffe. Musikken får reklamen til at køre for din indre skærm, og når det endda er lykkedes Tuborg at få monopol på en bestemt variant af 'Jingle Bells', er det bestemt ikke usandsynligt, at den alene får mange til at tænke på julebryg, vurderede forskeren.

Tillykke til Tuborgs reklame med det runde år.

Du skal selvfølgelig ikke snydes for at se eller gense den populære reklame her:

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close