Kendte15. maj 2020

Enmandshær overdøver Radio Loud

Tallene er ikke just imponerende for den nye Radio Loud - morgenvært på Nova Dennis Ravn kører ene mand Radio Vinyl, som har bedre fat i både de unge og gamle
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20200401-020905-l-1920x1280we.jpg
 Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Radio Loud er trods massiv omtale ikke styrtet til tops i lyttertal. Det står klart, også når man ser på de seneste tal, som dækker 4. maj - 10. maj.

I målgruppen 15-50 år er lyttertallene for små, til at man kan måle dem. I den ældre målgruppe 12 år+ er der dog tal at hente, hvor man kan læse, at stationen har haft 7000 lyttere i tidsrummet.

Men endnu mere interessant bliver Radio Loud overgået af Radio Vinyl, som kan bryste sig af 13.000 lyttere. Se & Hør satte sig for at finde ud af, hvem der står bag radioen, som i samtlige målinger siden Radio Louds undfangelse, har overgået den i lyttermålingerne.

https://imgix.seoghoer.dk/lyttertal4-10maj.png
 Foto: Kantar Radio-Meter

Enmandshæren kæmper

Det viser sig at morgenvært på Nova Dennis Ravn står bag radioen. Han er, når man spørger ham selv, 'chef for det hele'. Morgenværten står dog ikke med det store personaleansvar i forbindelse med sin radio, som udelukkende spiller 60'er-musik.

- Stationen er i virkeligheden mindre end mig, da mit rigtige job er at sende morgenradio på Nova. Radio Vinyl er et lille projekt, jeg laver ved siden af, fordi jeg elsker musik fra 60'erne, siger han.

forskellige budgetter

Se & Hør ville også meget gerne se regnskabet for Radio Vinyl, men det har ikke kunnet lade sig gøre.

- Jeg har svært ved at komme med direkte tal på det. Den kører egentlig på overskydende kapacitet, så den koster ikke Bauer Media noget som sådan. Det startede som en onlinestation, og nu er den lidt på DAB.

- Den dækker måske halvdelen af befolkningen. Den dækker under halvdelen af Danmark geografisk, siger Dennis Ravn.

Radio Loud har til sammenligning fået 261 millioner kroner fordelt over fire år.

Bedre fat i de unge

Hvis man ser over de fire uger, hvor der er kommet lyttertal i Radio Louds levetid, har Radio Vinyl tydeligt fundet en god rille.

I to ud af de fire uger har Vinyl bedre fat i målgruppen 15-50 år end Loud. En af ugerne har de begge for lave tal, til at det kan måles, og en af ugerne overgår Loud Radio Vinyl.

https://imgix.seoghoer.dk/20190920-205108-6-1920x1279we.jpg
 Foto: Anthon Unger/Ritzau Scanpix

Morgenværten mener ikke, at det er underligt, at Radio Vinyl godt kan fange lige så mange unge lyttere, som en radiokanal oprettet til selvsamme formål.

- Det er både tonen på stationen, men også den musik, der bliver spillet. Den er eviggyldig; hvis man hører soundtracket til 'Once upon a time in Hollywood', 'Dirty Dancing' eller 'Forest Gump', så kender man alle sangene. Det er den slags musik, vi spiller, siger Dennis Ravn.

Loud er stille

Se & Hør har rettet henvendelse til Radio Loud, som ikke er vendt tilbage. Tidligere har direktør for radioen Ann Lykke Davidsen svaret fagbladet Journalisten på kritikken af Louds lyttertal.

- Derudover er succes mere end kun lyttertal. Det er også, hvor mange downloads vi får, og hvor meget lytterne engagerer sig med vores sociale medier. Vi har indtil videre 5.000 downloads af vores app, 1.600 downloads af vores podcasts og har haft 22.000 besøgende på vores hjemmeside. Vi skal nok komme, sagde hun, da Radio Loud fik deres første lyttertal.

Tallene for downloads og besøg af hjemmesiden er ikke blevet meldt ud siden.

Sponsoreret indhold