Kendte4. oktober 2021

DR afslører ny plan om digital udvikling: Nedlægger DR Medier og smelter P3 og DR3 sammen

Mandag er en ny og stor plan i DR blevet afsløret, hvor seks nye digitale initativer lanceres
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20160414-131432-1-1920x1279we.jpg
 Foto: Thomas Vilhelm/Ritzau Scanpix

I DR skal der ske en "markant digital udvikling", og det betyder både nedlægninger og nye tiltag.

DR skal nemlig udvikles til at blive en fuldt ud digital public service-institution. Det skriver DR i en pressemeddelelse.

- I knap 100 år har DR i en flow-virkelighed leveret public service-tilbud til danskerne. Nu sætter vi retningen for, hvordan DR også fremover i en digital virkelighed kan bringe danskerne sammen om det vigtige. Vi øger derfor hastigheden for DR’s digitale udvikling, udtaler bestyrelsesformand i DR Marianne Bedsted.

- Flow-tv og -radio har og skal fortsat spille en vigtig rolle for DR, men udviklingen går på længere sigt kun én vej: mod det digitale. Og det er nu, vi skal handle, fortsætter hun.

DR præsenterer seks initiativer, der skal få dem på sporet af et mere digitalt DR. Initiativerne lanceres i dag og kommer til at blive udviklet over de kommende år.

6 nye initiativer

1. DRTV skal være den digitale hovedindgang til alt DR's tv-indhold. Indholdet kommer til at blive mere målrettet den enkelte bruger.

2. P3 og DR3 skal samles under ét brand, som bliver et nyt P3-brand med indhold rettet mod unge. Det bliver både samlet organisatorisk og i forhold til brugerne.

3. Alting, som DR producerer, skal først og fremmest tænkes til at udkomme digitalt. Det gælder alle genrer fra nyheder, dokumentar, kultur, musik til drama.

4. Øget fokus på podcasts med flere af dem. Der skal udvikles en ny nyhedspodcast med regionalt indhold. Samtidigt skal DR stadig holde sin position, når det kommer til live-radio.

5. Dr.dk skal rumme mindre indhold og skal fremover først og fremmest være et omnibus-nyhedstilbud.

6. Der skal arbejdes mere på, at DR's indhold bliver præsenteret på diverse platforme. DR kommer til at tilpasse sin tilstedeværelse på sociale medier, så fokus er at få brugerne ind på DR's egne platforme.

Kilde: DR

Et af punkterne er, at DR3 lukker og slukker som brand.

"Indholdet fra P3 og DR3 på tværs af platforme og medier samles under ét brand, et nyt P3-brand, der bygger videre på DR’s tradition for dansk ungeindhold", står der i meddelelsen.

Desuden har DR tænkt sig at øge antallet af podcasts. Derfor skal der udvikles en ny nyhedspodcast med regionalt indhold.

Et af målene med planen er, at otte ud af ti danskere i 2023 ugentligt bruger DR's digitale tjenester.

For at nå i mål med planen, har DR besluttet sig for at lave en række ændringer i organisationen, som træder i kraft med det samme.

Der sker det, at direktørområdet "DR Medier" nedlægges, og til gengæld åbnes der en nyt område kaldet "DR Bruger, Marked og Publicering", der skal have fokus på brugerrelationer og digital publicering.

Der kommer også til at være andre organisatoriske og styringsmæssige ændringer, DR ikke nærmere beskriver i pressemeddelelsen.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, om den nye plan også betyder fyringer blandt medarbejderne.

Ifølge MediaWatch stopper Henriette Marienlund som mediedirektør og bliver i stedet udviklings- og fiktionschef i "Kultur, Børn og Unge".

Branchemediet skriver også, at radiochef Anette Kokholm stopper i forbindelse med nedlæggelsen af DR Medier. Dog forlader hun helt stationen.

Opdateres ...

Sponsoreret indhold