Kendte13. maj 2020

Chips-kongen KiMs taber sag

Nu er det afgjort, og en årelang krig er endelig forbi – KiMs har ikke eneret til at lave de velkendte, velsmagende firkantede chips
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/kims_chips.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

I ikke mindre end seks år har chips-giganten KiMs kæmpet om at få retten til at kalde de firkantede og rillede chips deres.

Men nu oplyser Sø- og Handelsretten, at kampen er forbi.

Det betyder, at drømmen om at gøre de firkantede chips til et varemærke for KiMs er tabt for evigt.

- Det centrale i denne sag er, at et væsentligt kendetegn ved mærket er den firkantede chips’ rillede overflade, og at netop denne overflade har til formål at sikre en bestemt konsistens og smagsoplevelse. Fordi chipsenes form har denne funktion – altså opnår et såkaldt teknisk resultat – er det ikke muligt at registrere den firkantede og rillede chips som et varemærke.

Sådan lyder det fra varemærkechef ved Patent- og Varemærkestyrelsen, Hannah Holm Olsen i en pressemeddelelse.

Den nu afgjorte sag tog sin start tilbage i 2014, hvor chips-giganten ansøgte om at få den klassiske firkantede chips, Snack Chips, registreret som et tredimensionelt varemærke.

Men allerede et år efter var balladen der, da Patent- og Varemærkestyrelsen fik en indsigelse, hvilket resulterede i, at varemærket blev ophævet igen og KiMs måtte op på hesten endnu en gang.

Først tabte KiMs ved Ankenævnet, der mente, at mærket skulle forblive ophævet, og nu har sagen så også været forbi Sø- og Handelsretten, der kommer med samme udmelding.

Ene og alene på grund af chipsenes rillede overflade.

- Chipsenes form er nødvendig for at opnå et teknisk resultat, lyder det.

Det betyder, at konkurrenter skal have mulighed for at kunne markedsføre varer med samme tekniske løsning – altså den rillede overflade og den firkantede form.

https://imgix.seoghoer.dk/20120524-092115-pf-1920x1277we.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

Kim Munk, den administrerende direktør for Kims A/S må tage sig til takke med, at andre også kan lave de klassiske, rillede chips. Foto: Ritzau Scanpix

- Det er vigtigt at huske, at fokus i denne sag har været chipsenes tekniske karakter. Altså det der giver chipsene deres konsistens og smagsoplevelse. Sagen gør derfor ikke tredimensionelle mærker mindre vigtige.

- Et tredimensionelt mærke kan fortsat være afgørende for din forretning og kan beskytte dine varer, hvis f.eks. en af dine varer med en bestemt form har en kendetegnsfunktion, lyder det fra Hannah Holm Olsen.

Sponsoreret indhold