Kendte27. april 2023

Anmelder kaldte Malte Eberts show for "karikeret mandegråd" - nu svarer han igen

Den 28-årige showaktuelle popsmed giver ikke meget for anmelderens harske kritik
- For mig er brydekampen en legeplads, hvor jeg både kan være sjov og seriøs, siger Ebert som modsvar til anmelderens kritik 
- For mig er brydekampen en legeplads, hvor jeg både kan være sjov og seriøs, siger Ebert som modsvar til anmelderens kritik
 Foto: Dan Mariegaard

Mon ikke de fleste udøvende kunstnere her til lands godt kan grue for at åbne avisen, dagen efter en anmelder har siddet med på rækkerne?

Ganske ofte lader artister dog halvlunkne - eller decideret dårlige - anmeldelser passere i stilhed, men ikke Malte Ebert – som engang turnerede under det egocentriske alter-ego ”Gulddreng”.

Således tager han til genmæle på de sociale medier, efter avisen Politikens smagsdommer rettede kritik mod hans soloshow på Gamle Scene.

I avisen anmeldelse blev det nemlig både kaldt for uinteressant og sammenlignet den med ”en skolekomedie med voksne mænd”.

Men det giver 28-årige Ebert som sagt ikke meget for.

– Jeg er virkelig stolt af showet, og selvom jeg nok aldrig bliver en del af kultureliten, ser jeg i det mindste godt ud på deres billeder, skriver han blandt andet i et opslag, og refererer til de meget fine sort/hvid-billeder, som dog er taget til anmeldelsen.

Politikens anmelder Pernille Jensen kvitterede blot med to hjerter efter at have været i Det Kongelige Teater for at se Malte Eberts teaterinspirerede soloshow.

"Gulddreng og Messing-Malte"

Showet var for Jensen som at overvære ”en brydekamp mellem Eberts tidligere Gulddreng-persona og den messing-Malte, han er i dag,” skrev hun.

Netop denne brydekamp påtaler Malte Ebert selv i sit modsvar til anmelderen:

– De sætter spørgsmålstegn ved, om jeg nogensinde bliver popstjerne i eget navn, når jeg ikke vælger enten at skrive inderlige popsange eller at være skør og sjov. At måden, jeg synger på, i bedste fald er ”uinteressant”, og at min sang til Dronningen er en kvalm kærlighedssang, skriver han, og fortsætter:

– Ironisk nok så synes jeg, at jeg netop har fundet mit sted og hviler i alt, hvad jeg rummer — der, hvor jeg både kan give publikum noget at grine af og blive rørt over. Jeg elsker selvironi, men holder mindst lige så meget af at kunne skrive ærligt og inderligt om livets udfordringer.

Malte Eberts soloshow ”Mellem Himmel og Jord” spiller få gange mere. To udsolgte shows på Det Kongelige Teater samt en enkel gang i Koncertsalen i Tivoli, hvor der endnu er få billetter tilbage.

Da showet svingede forbi det fynske havde piben en helt anden lyd blandt anmelderne efterfølgende. Her blev Eberts brydekamp ligefrem kaldt for en "mesterlig koncertforestilling".

Sponsoreret indhold