Kendte8. marts 2015

1 år efter: Her er mysteriet om MH370

Hav af teorier om hvad der skete med flyet
Af af
Det var et fly magen til dette, der forsvandt 8. marts 2014
Det var et fly magen til dette, der forsvandt 8. marts 2014
 Foto: AOP



I dag er det præcis ét år siden, at et af luftfarthistoriens største mysterier tog sin begyndelse.

Dét der skulle have været en rutinemæssig flyvning mellem Kuala Lumpur og Beijing, endte i stedet med at blive en af historiens største flyeftersøgninger.

Malaysia Airlines MH370 forsvandt 8. marts 2014 ud i den blå luft - og her et år efter er det stadig et mysterium, hvad der skete med flyet og de 239 passagerer og besætningsmedlemmer om bord.

Hverken flyet eller de ombordværende er nogensinde blevet fundet, og teorierne om flyets skæbne er talrige.

Nogle mener således, at flyet bevidst blev styret i havet af kaptajnen, nogle mener at flyet på grund af tekniske problemer røg ud af den planlagte kurs og forulykkede.

Andre mener, at flyet blev udsat for et terrorangreb og bevidst skudt ned på vej mod Beijing.

Andre teorier er mere kontroversielle og siger, at flyet blev styret mod Antarktis, eller at flyet befinder sig i Kasakhstan.

SE og HØR forsøger her at genskabe, hvad vi ved om MH370s skæbne.

https://imgix.seoghoer.dk/legacy/media/680a07bb416a4bd5b025116300eef129.jpg



Det var et fly magen til dette, der forsvandt 8. marts (Foto: AOP)


- Godnat Malaysia tre syv nul!
Alt tydede på en rolig og fredelig tur, da MH370 lettede fra den malaysiske lufthavn klokken 00.41 natten til den 8. marts 2014. Flyet løftede sig gnidningsfrit fra startbanen og bevægede sig ind over Det Sydkinesiske Hav mellem Malaysia og Vietnam som planlagt.

Klokken 01.07 sendte det 12 år gamle fly sin sidste automatiske ACARS-melding, som er et elektronisk signal, der fortæller kontroltårnet, præcis hvor flyet befinder sig.
01.19 kom det sidste livstegn fra Boeing 777-flyet:

- Godnat Malaysia tre syv nul, lød meldingen fra kaptajn Zaharie Ahmad Shah og hans medpilot Fariq Abdul Hamid.

Meldingen var ganske normal og vækkede derfor ingen bekymring hos kontroltårnet i den vietnamesiske by Ho Chi Minh. Men bekymringen begyndte at spire blot to minutter senere.

Her svarede flyets piloter nemlig ikke på et opkald fra kontroltårnet.

https://imgix.seoghoer.dk/legacy/media/a77f303f172a44e39d11e8b55c8d21ca.jpg



Et fly kredser over Det Indiske Ocean i håbet om at kunne spotte vragdele fra flyet (Foto: AOP)


Klokken 02.14 blev MH370 for sidste gang spottet af en malaysisk militær-radar. Her blev det 64 meter lange og 223 tons tunge fly set på vej vest over Malaccastrædet. Men altså stadig uden at flyet svarede på opkald fra kontroltårnet. Observationerne fra den malaysiske militærradar viste tilmed, at flyet kort tid efter sin sidste hilsen foretog en skarp drejning mod vest. Flyet gik altså - bevidst eller ubevidst - ud af kurs.

Den malaysiske radar fulgte flyet, indtil det fløj ud af dets rækkevidde klokken 02.22. Her befandt flyet sig et sted over havet mellem Banda Aceh i Indonesien og Phuket i Thailand.

Dette var den sidste sikre observation af Boeing 777-flyet.

Flyet var i luften klokken 08.19
En halv time senere meddelte Malaysia Airlines, at de havde mistet kontakt med flyet og de 239 personer om bord.

I den følgende fem timer var der omkring seks-syv automatiske kontakter, kendt som "håndtryk", mellem MH370 og et britisk satellitnetværk drevet af firmaet Inmarsat.

Disse "håndtryk" kan være svære at afkode og forstå, men de gav flere vigtige informationer om flyets mystiske forsvinden.

For det første viste "håndtrykkene", at MH370 var i luften klokken 08.19 - godt halvanden time efter, at flyet planmæssigt skulle være landet i Beijing.

For det andet viste "håndtrykkene", at flyet fulgte enten en nordlig kurs - som ville føre det mod Kasakhstan - eller en sydlig kurs, der ville bringe flyet over Det Indiske Ocean vest for Australien.

Men det var ikke umuligt at komme i radiokontakt med flyet.

https://imgix.seoghoer.dk/legacy/media/005b92d5f65a4e7c8ff275f382970ffb.jpg



En ubåd på vej ned for at undersøge havbunden (Foto: AOP)


I timerne, dagene og månederne, efter at flyet forsvandt, indledte eftersøgere fra både Australien, Malaysia og Vietnam storstilede eftersøgninger i Det Indiske Ocean. Fly, ubåde og skibe finkæmmede uden held enorme områder, hvor flyet ifølge de sidste kendte observationer kunne tænkes at befinde sig.

24. marts - omkring tre uger efter at flyet forsvandt - slog Malaysias premierminister Najib Razak fast, at flyet uden for 'enhver rimelig tvivl' styrtede ned i Det Indiske Ocean, og at alle om bord omkom.

Befinder sig i Kasakhstan eller på Antarktis
Mens de fleste teorier holder på, at flyet er styrtet ned et sted i Det Indiske Ocean, er der andre mere kontroversielle teorier. Én af dem er, at flyet slet ikke ramte havets overflade, men i stedet blev kapret og hemmeligt fløjet til Kasakhstan. Det er den amerikanske forfatter Jeff Wise, der mener at kunne bevise, at flyet landede i Baikonur Cosmodrome, som er et område i Kasakhstan lejet af Rusland. Ifølge Jeff Wise skulle flyet kapres, fordi Ruslands præsident Putin ønskede at vise USA, at Rusland kunne ramme USA over hele verden.

Ifølge en anden teori, som flyeksperter fremlagde i et dokumentarprogram på National Geographic i februar i år, var flyet på vej mod Antarktis. Det er ifølge eksperterne forskellige satellitdata, der giver "stærke indikationer" på, at flyet bevidst blev dirigeret væk fra den oprindelige rute og i stedet mod Antarktis.

https://imgix.seoghoer.dk/legacy/media/127020c31c6f4fc68e3e0d1ef52e8a6e.jpg



Fortvivlede og ulykkelige pårørende til de ombordværende på MH370 (Foto: AOP)


Når det gælder årsagen til hvorfor flyet pludseligt stoppede med al kommunikation og radiokontakt, er efterforskerne om noget endnu mere på bar bund.

Var det noget, en af piloterne gjorde bevidst? Al kommunikation med omverden blev nemlig slået fra manuelt, og derfor konkluderde flere medier hurtigt, at det var kaptajn Zaharie Ahmad Shah, der på grund af private problemer valgte at afbryde al kontakt med omverdenen og styrte flyet - dagen inden afgang var han blevet forladt af konen, og en psykisk ustabil pilot kunne måske være forklaringen på, hvorfor et så pålideligt og driftssikkert fly pludseligt forsvandt.

En ny rapport, der blev offentliggjorte kort før denne årsdag, sår dog tvivl om denne teori:

- Kaptajnens evne til at håndtere stress på arbejdet og derhjemme var i top. Der er ikke nogen kendt historik omkring apati, angst eller irritabilitet. Der var ikke nogen særlige ændringer i hans livstil, ikke nogen personlige konflikter eller familiært stress, står der således i rapporten, der også har kastet nyt lys over, hvorfor flyet ikke er blevet fundet (hvis det altså befinder sig i Det Indiske Ocean).:

Et batteri til en undervandspositionsbøje hold nemlig op med at virke allerede et år inden, at flyet forsvandt. Dette har ifølge rapporten gjort det vanskeligere for efterforskerne at lokalisere flyet.

De malaysiske myndigheder har stadig kaptajnen som en af deres hovedmistænkte og tilføjer, at flyets skæbne først kan blive endelig kendt den dag, hvor flyet bliver fundet.

Eftersøgningen af flyet og de 239 personer om bord fortsætter. Foreløbigt har efterforskerne finkæmmet omkring 40 procent af det område på 60.000 kvadratkilometer i Det Indiske Ocean, der har høj prioritet.

Bygger på artikler fra Ekstra Bladet, Jyllands-Posten, DR, BT, Huffington Post, Daily Mail og BBC.

Sponsoreret indhold