Dine penge27. september 2022

Wish får løftet pegefinger: Stopper med falske rabatter og personaliserede priser

Den amerikanske e-handelsvirksomhed har ikke haft de førpriser, de har reklameret med
Priserne hos Wish skal i fremtiden være mindre vildledende, end de hidtil har været.
Priserne hos Wish skal i fremtiden være mindre vildledende, end de hidtil har været.
 Foto: Colourbox

Det er slut med at falde over tilbud på wish.com, der er for gode til at være sande.

Hjemmesiden. med de mange billige kinesiske produkter, har nemlig været lige lovlig kreative, når det kommer til gode tilbud.

Det har forbrugerombudsmanden i Danmark sørget for sammen med sine søstermyndigheder i en række EU-lande.

Selskabet selv har nemlig meddelt, at man fremover ikke vil bruge falske rabatter.

Problemet har været, at man på wish.com har kunne købe produkter, hvor den oplyste ”normalpris” formentlig aldrig har været den faktiske pris.

”Rabatterne” har altså kunne friste forbrugere til at foretage et køb på baggrund af en rabat, der aldrig har eksisteret, og det er vildledende.

- På Wish’s hjemmeside er annonceret med særdeles vildledende rabatter. I EU er det forbudt for virksomheder at bruge vildledende rabatter. Forbrugerne skal kunne stole på, at der faktisk er tale om en rabat, når der annonceres med den, siger forbrugerombudsmanden, Christiana Toftegaard Nielsen.

Anden pris end sidemandens

Derudover er det også slut med at få tilbudt en anden pris end din nabo på bestemte varer.

Wish.com har via profilers tidligere køb og præferencer i visse tilfælde givet en anden pris på nogle varer, end hvad andre kunder er blevet præsenteret for.

Dette har ikke fremgået tydeligt nok for forbrugerne. Skal en virksomhed bruge personaliserede priser, skal de nemlig oplyse tydeligt om dette – herunder hvilke oplysninger virksomheden har brugt til at udregne prisen.

- Wish har vist priser til den enkelte forbruger, som var fastsat bandt andet ud fra de oplysninger, som Wish havde om forbrugerens tidligere køb.

- Det er vigtigt, at vi som forbrugere bliver oplyst om den form for prissætning, så vi kan beslutte, om vi vil købe til en pris, der er fastsat ud fra, hvad vi hver især må antages at ville betale, mens vores nabo måske kan købe produktet til en ganske anden pris, siger Christiana Toftegaard Nielsen.

Myndighederne vil i de kommende måneder holde øje med, om Wish.com efterlever reglerne.

Sponsoreret indhold