Dine penge4. september 2023

To timers gratis parkering ophører på Frederiksberg

Frederiksberg Kommune vil forhindre udefrakommende bilister at parkere i byen
Kommunerne ligger side om side, men når det kommer til parkering, er der en opfattelse af, at Frederiksberg er langt mere lempelig end København. Passer det? Pia Gabrielsen har været parkeringsvagt i Frederiksberg Kommune de sidste 6, 5 år.
Den 1. oktober træder nye parkeringsregler i kraft i Frederiksberg Kommune.
 Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Over en milliard kroner i p-indtægter: Det går pengene til

Det skal være slut med at parkere to timer gratis på Frederiksberg.

Det har et flertal i kommunalbestyrelsen besluttet.

Målet med aftalen er at få muget ud i de udefrakommende biler, der udnytter, at de kan holde to timer gratis i kommunen.

Bag aftalen står Socialdemokratiet, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF.

Det skriver Frederiksberg Kommune i en pressemeddelelse.

Fremover skal man altså nu betale fra den første time, ens bil bliver parkeret på Frederiksberg.

Her er de nye p-regler i Frederiksberg Kommune

– Der indføres betaling for de første to timer for at begrænse incitamentet til at parkere på Frederiksberg uden reelt ærinde.

– Timepriserne justeres og fastsættes så der skabes et øget incitament til anvendelse af private parkeringsanlæg.

– Elbiler, der ikke har beboerlicens, skal betale på linje med andre biler for at begrænse tendensen til, at biler, der ikke har ærinde på Frederiksberg, parkerer i byen og dermed optager pladsen fra beboere og gæster.

– Beboerlicens for elbiler fastsættes til 50 kr./år, mens hybridbiler omfattes af betalingsparkering på samme vilkår som øvrige biler.

– Der indføres krav om beboerlicens og betalingsparkering for motorcykler efter samme regler som øvrige kategorier. I indkøringsfasen er det aftalt, at der ved førstegangsforseelse udstedes en advarsel i de første 3 måneder fra ikrafttrædelsesdatoen.

Førhen var el- og hybridbiler fritaget og kunne holde gratis, ligeså længe man ønskede, men den luksus bliver også sløjfet, og el- og hybridbiler skal nu betale ligesom andre biler.

Har man derimod beboerlicens har man fri mulighed for at parkere.

Borgmester Michael Vindfeldt (S) er glad for den nye aftale.

– Vi oplever et stigende pres på parkering i vores by – særligt fra folk, der kommer udefra. Omegnskommunen har nedlagt parkeringspladser flere steder tæt på grænsen til os, og det medfører, at københavnere bruger Frederiksberg som parkeringsplads i stor stil. Som Frederiksbergs borgmester vil jeg sikre, at der er bedre plads til de borgere og gæster, som har et reelt behov for parkering. Dem, der bare vil bruge vores by som parkeringsplads, må køre hjem igen, udtaler han.

Også priserne bliver der ændret på, så det nu bliver dyrere at parkere på Frederiksberg. Her betaler man fem kroner for den første time, hvor prisen stiger med fem kroner hver time ind til den femte time, hvorefter det koster 25 kroner per time.

De nye p-regler træder i kraft den 1. oktober.

Sponsoreret indhold