Dine penge21. februar 2023

Nyt om danskernes forbrug: Sådan har vi brugt vores penge

Flere har handlet på nettet, men det er blevet billigere
Danskernes forbrug
Danske forbrugere havde mere mod på at handle hos udenlandske webshops sidste år. Det viser analyse fra Dansk Erhverv (Arkivfoto).
 Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Danske forbrugere gennemførte flere handler på nettet sidste år, men varerne i den virtuelle indkøbskurv skrumpede samlet set i værdi.

Det viser en årlig e-handels-analyse, som Dansk Erhverv står bag.

I alt blev 287 millioner handler foretaget online af danske forbrugere i 2022. Det er en stigning på fire procent fra året før.

Sammenlagt kostede det forbrugerne 179,9 milliarder kroner, hvilket er en procent lavere end i 2021.

Faldet skal ses i lyset af en række år, hvor e-handlen havde en ekstraordinær optur. Det påpeger Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.

- 2022 har været et omskifteligt år, hvor tidligere tiders medvind er vendt til modvind.

- De første måneder tegnede rimelig fornuftigt. Krig, gasprisernes himmelflugt, svingende fragtpriser og en generelt faldende forbrugertillid særligt i andet halvår var en mavepuster, siger han i en kommentar.

Trods tilbagegangen er sidste års forbrug dog højt i en større kontekst.

Sammenlignet med 2019 - altså året inden corona - var det samlede forbrug på nettet 25 procent højere sidste år.

Niels Ralund er da også forsigtig optimist, når han kigger på de kommende år for e-handel.

- Lysten til at handle på nettet er usvækket hos danskerne, da flere i analysen svarer, at de forventer at øge deres e-handel i 2023. Men det bliver hårdt, for værdien af varerne i indkøbskurven tegner til at blive mindre.

- For første gang i flere år ser vi nemlig, at pris er en stigende årsag til at handle på nettet. Så for en sparsommelig forbruger er det nemt at sammenligne priser på nettet, siger han.

Det var forbruget på danske webshops, som var årsagen til det samlede fald sidste år. Her faldt forbruget samlet syv procent til 127,7 milliarder kroner.

Omvendt havde danske forbrugere mere mod på at gøre sine onlinekøb hos udenlandske webshops. Her steg forbruget modsat med syv procent sammenlignet med 2021.

Sponsoreret indhold