Dine penge5. maj 2023

Nadja raser mod SAS: - Det er virkelig dårlig kundeservice

Nadja Nielsen glædede sig til en tur til London med sin handicappede bror - men så krævede SAS pludselig flere penge for ekstra benplads
Nadja havde betydeligt højere forventninger til flyselskabet, end den kundeservice hun fik.
Nadja havde betydeligt højere forventninger til flyselskabet, end den kundeservice hun fik.
 Foto: Privat/Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

TIP OS: Har du lignende oplevelse med dit flyselskab? Del din viden i en mail til journalisten på saad@sh.dk

- Jeg synes, det er virkelig dårlig kundeservice fra SAS, og de diskriminerer min bror.

Sådan siger 26-årige Nadja Nielsen til SE og HØR efter sin oplevelse med det største flyselskab i Skandinavien, SAS.

Planen var nemlig, at Nadja skulle flyve til London til august sammen med sin mor, kæreste og handicappede bror, som har behov for ekstra benplads.

Nadjas bror er 1,99 meter høj, har autisme og deraf medfølgende angst. Derudover har han fysisk svært ved at sidde på et normalt flysæde.

Nadja og familien havde glædet sig til turen, men det blev både dyrt og bøvlet at komme afsted med SAS.
Nadja og familien havde glædet sig til turen, men det blev både dyrt og bøvlet at komme afsted med SAS.
 Privatfoto

Derfor ringede Nadja til flyselskabet, før billetterne blev bestilt. Hun ville gerne høre nærmere om de muligheder, der var for ekstra benplads til broderen. Nadja håbede, at SAS ville være imødekommende.

- Jeg havde en forventning om, at SAS godt kunne forstå problematikken ud fra vores synspunkt.

- Og nej, det er ikke en menneskeret at komme på ferie, men det kan handicappede godt have brug for, mener Nadja Nielsen.

Skuffet over SAS

I sine kontakt med SAS fik Nadja at vide, at hun skulle booke flybilletterne først, og derefter ville SAS se på, hvilke muligheder der var for ekstra benplads til hendes bror.

Nadja bookede derfor billetterne, som kostede 1408 kroner per styk, altså 5632 kroner i alt for de fire billetter.

Det er ikke en menneskeret at komme på ferie, men det kan handicappede godt have brug for,

Nadja Nielsen

Derefter tog hun kontakt til SAS igen, hvor flyselskabet oplyste, at hun nu skulle betale 3600 kroner mere pr. person, hvis hendes bror og hun som ledesager skulle have ekstra benplads.

Flyselsskabet ville finde en plads til hendes bror på de forreste sæder, der kostede 1800 kroner ekstra per vej. Og den nyhed kom bag på Nadja.

- Jeg synes ikke, det er fair.

- Jeg havde en forventning om, at SAS ville være imødekommende, for det virker lidt diskriminerende, at min bror skal betale ekstra for at være handicappet, mener Nadja.

Forkert vejledning

Nadjas bror har behov for en ledsager, da han ikke kan sidde alene i flyveren. Derfor ville Nadja også været nødsaget til at betale for ekstra benplads, så hun kunne sidde forrest i flyveren sammen med sin bror.

Så Nadja og broderen skulle også betale 3600 kroner mere hver. Og dermed ville hele rejsen koste 12.832 kroner, hvilket de ikke har råd til at betale for turen til London.

Nadja har siden flere gange forsøgt at få refunderet flybilltterne til 5632 kroner, som familien endte med at købe. Men det har SAS ikke været lydhøre overfor, da fristen for at få pengene tilbage er 24 timer efter betalingen. Alene skatte og afgifter for et betydeligt mindre beløb fik de retur.

Og denne information havde Nadja ikke fået i sine korrespondancer med flyselskabet.

SAS: - Vi beklager selvfølgelig

SE og HØR har taget kontakt til SAS, der nu har undersøgt sagen grundigt.

Og flyselskabet erkender nu, at de faktisk har givet en forkert vejledning til Nadja, som derfor vil få alle pengene retur.

- Der er begået en fejl af os, hvis kunden ikke har modtaget information om 24 timer, og da der er begået en fejl fra vores side, refunderer vi kunden.

- VI beklager selvfølgelig, at kunden ikke modtog denne information under opkald og booking, lyder ordene fra Alexandra Lindgren Kaoukji, der er pressechef i SAS Danmark & International.

Så Nadja og hendes bror kan nu se frem til at få 5632 kroner retur for alle fire billetter. I første omgang ville flyselskabet kun tilbagebetale skatter og afgifter, som lød på 1888 kroner for alle billetterne.

Sponsoreret indhold