Dine penge30. september 2022

Mens dansk økonomi bløder: Her har de MEGET travlt

Der er rigeligt med dårlige nyhederne for forbrugerne, men det har åbenbart ikke stoppet rejselysten. Tværtimod
USA er et af rejsemålene, danske rejsende også gerne betaler dyrt for at besøge.
USA er et af rejsemålene, danske rejsende også gerne betaler dyrt for at besøge.
 Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

Hos tre østjyske rejsebureauer løber man stærkt lige nu for at besvare alle de henvendelser, de modtager lige nu.

- Jeg burde lægge mig i fosterstilling, men sådan er situationen slet ikke. Hver dag er en fest. Der er voldsomt travlt, siger Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau i dag til TV2 ØSTJYLLAND.

August var den måned i virksomhedens 38-årige historie med flest henvendelser fra kunder, der vil ud at rejse.

September bliver den måned med det største salg nogensinde i Jysk Rejsebureau.

Niels Amstrup glæder sig over, at rejseaktiviteten fortsætter på trods af, at det nu er kendt for alle danskere, at renterne, energipriserne og varerne i supermarkedet stiger og stiger.

Solskin og eksotiske oplevelser på Cuba står også højt på ønskelisten.
Solskin og eksotiske oplevelser på Cuba står også højt på ønskelisten.
 Foto: AFP/Ritzau Scanpix

Direktøren er dog bevidst om, at de gode tider kan vende pludseligt.

- Det går megagodt, men vi sover med støvler på.

- Vi er meget opmærksomme på, om der sker noget, der gør, at vi skal justere på noget, siger Niels Amstrup.

Hos Check Point Travel ser de samme tendenser. De sælger rejser i den dyre ende af skalaen til destinationer som Hawaii, Cuba og USA.

Men det afskrækker ikke deres kunder på trods af krisetider.

- Det går rigtig godt, det må vi sige. Det er udelukkende positivt. Vi er endnu ikke ramt af inflation og den afmatning, økonomien er ramt af, siger bureauchef Henrik Særmark-Thomsen.

Han mener, at rejsebranchen stadig har gavn af, at danskerne var i 'stuearrest' i to år under coronakrisen, hvor alle med udlængsel måtte blive hjemme.

Hos Check Point Travel sælger de flere rejser, men kunderne bruger også 15-20 procent mere på en rejseordre, end de gjorde før corona.

- Skal man have det der nye køkken, eller skal man ud og have en oplevelse med familien, så vil folk efter corona hellere ud og opleve noget, siger Henrik Særmark-Thomsen.

Hos Viktors Farmor i Trige lever man af at sælge grupperejser, primært til kunder over 50 år. Her går det også forrygende.

- Efterspørgslen er enormt stor. Mange har en udlængsel efter flere år, hvor de ikke har kunne rejse, siger Gudik Holm, produkt- og udviklingsdirektør.

Sponsoreret indhold