Dine penge19. juli 2023 (opd. 19. juli 2023)

Melder BMW til politiet for at vildlede kunderne

Bilfirmaet kalder sig "verdens mest bæredygtige bilproducent" - men det passer bare ikke, mener Forbrugerombudsmanden
Verdens mest bæredygtige bilmærke? Nej, det passer ikke, mener den danske forbrugerombudsmand, der nu har politianmeldt BMW.
Verdens mest bæredygtige bilmærke? Nej, det passer ikke, mener den danske forbrugerombudsmand, der nu har politianmeldt BMW.
 Foto: Frank Hoermann/AP/Ritzau Scanpix

SENESTE: Opdateret med kommentar fra BMW

LÆS OGSÅ: Kendt fra "Løvens hule" - meldt til Forbrugerombudsmanden

BMW Danmark A/S skal straffes for at vildlede sine kunder.

Det mener Forbrugerombudsmanden, der netop har politianmeldt bilgiganten for ulovligt at kalde sig "verdens mest bæredygtige bilproducent".

Både i 2021 og 2022 lavede firmaet en omfattende kampagne, som fortalte, at biler fra BMW er meget mindre belastende for miljøet end andre biler.

Det skrev de

I kampagnen anvendte BMW blandt andet udsagn som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn” på BMW’s hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i gadebilledet i København og/eller i annoncer på Berlingskes hjemmeside.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Problemet er bare, at det ifølge Forbrugerombudsmanden er mere spin end fakta.

- Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt.

- Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige, lyder det onsdag morgen i en udtalelse fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Det siger BMW om sagen

BMW bekræfter sagen over for SE og HØR og fortæller, at firmaet har været i dialog med Forbrugerombudsmanden siden juli 2022.

- Fra Forbrugerombudsmanden er vi nu blevet informeret om, at sagen er overdraget til politiet, idet Forbrugerombudsmanden har vurderet, at nogle udsagn har været vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven.

- Vi assisterer naturligvis Forbrugerombudsmanden og politiet med ønskelig information og materialer i denne sag, lyder det fra Mette Bøgeskov Lolholm, der er presseansvarlig hos BMW Danmark A/S.

Hun oplyser dog, at firmaet i dag ikke har yderligere kommentarer til den igangværende sag.

Sponsoreret indhold