Dine penge10. juni 2023 (opd. 12. juni 2023)

Lumsk "gemmeleg" i 5C: Kan koste dig 1000 kroner i bøde

Passagerne på Danmarks mest benyttede busrute skal i den grad se sig for, når de tjekker ind og ud af bussen - nu vil firmaet bag gøre noget ved problemet
I 5C skifter automaterne nogle gange rolle på en meget ulogisk måde. Ikke mindst når en automat til at tjekke flere passagerer ind på samme tid i stedet tjekker dig ud.
I 5C skifter automaterne nogle gange rolle på en meget ulogisk måde. Ikke mindst når en automat til at tjekke flere passagerer ind på samme tid i stedet tjekker dig ud.
 Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

TIP OS: Har du oplevet det samme i 5C eller i anden offentlig transport? Del din historie i en mail til heine@sh.dk

Hvis du er som de fleste, har vanerne det med at sætte sig fast.

Så er det også for mig, der som særdeles flittig bruger af buslinjen 5C i København de seneste måneder er løbet ind i en spøjs "gemmeleg": automaterne til at tjekke ind eller ud af bussen har fået deres helt eget liv.

Og det er ikke kun mig, der løber ind i problemer, når man ikke længere kan regne med, at automaterne gør det, de plejer.

For jeg har flere gange oplevet andre passagerer - gravide, børn og ældre - løbe lige så forvirret rundt som mig. Også fordi det - udover at være uønsket komisk - kan blive meget dyrt at tage fejl.

Man skal være skarp som buspassager. Ellers kan det blive meget dyrt ikke at have styr på de avancerede rejsekort-automater.
Man skal være skarp som buspassager. Ellers kan det blive meget dyrt ikke at have styr på de avancerede rejsekort-automater.
 Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Problemet kan for eksempel opstår, når du tager med en bus, hvor automaten til at tjekke flere passagerer ind pludselig er blevet til en tjek-ud-automat.

For så kan det gå rigtigt galt. I hvert fald hvis du allerede er tjekket ind fra en tidligere rejse, fx i metroen.

Bliver du taget af en kontrollør, er bøden som udgangspunkt 1000 kroner.

 

Resultatet er nemlig, at du nu tjekker ud. Og måske ikke opdager det, fordi lyden er den samme. Og du måske ikke kan se automaten, fordi du er endt i en fyldt bus og vanen tro stikker hånden om til netop denne automat.

Bliver du taget af en kontrollør, er bøden som udgangspunkt 1000 kroner.

Sådan går det galt

Hvis du allerede er tjekket ind på rejsen og ikke opdager, at den normale tjek-ind-automat til flere rejsende har byttet rolle til tjek ud, kan det koste dig 1000 kroner i bøde.

Omvendt kan det koste dig 50 kroner i bøde, hvis du tror, at automaten ved døren - der normalt er tjek ud - pludselig er tjek ind. For så får du aldrig afsluttet dit rejse rigtigt.

Udover at kigge på displayet kan du altid tjekke automatens farve i toppen: Hvis den er blå, er den sat til tjek ind. Hvis den er orange, er den sat til tjek ud.

Det gælder dog ikke i de situationer, hvor det er en af automaterne til at tjekke en ekstra ind - for her er farven fortsat bare blå - og der står ikke "UD" i toppen.

På samme måde kan automaterne i 5C nogle gange pludselig alle være sat til tjek ind i en stor del af bussen. Også der hvor man normalt har tjek ud ved dørene.

Her koster det dig igen penge at tage fejl - nemlig 50 kroner i "huskebøde", når du tror, at du tjekkede ud ved døren. Men i stedet tjekker ind igen og aldrig afslutter rejsen rigtigt.

Ifølge Movia, som SE og HØR har været i kontakt med, kan automaterne sagtens lave en "gemmeleg", som den der er sket de seneste måneder på 5C.

Også selvom det faktisk er meningen, at opsætningen skal være den samme på ruten, som er blevet indstillet fra centralt hold af en administrator:

- Movia har taget fat i operatøren, der kører busserne for Movia, og bedt om, at indstillingen af rejsekortstandere med tjek ind og ud er ens i alle busser,

- Vi har også bedt operatøren minde chaufførerne om, at rejsekortstanderne sættes tilbage til standard, hvis de har været ændret i en aktuel situation, fortæller Marlene Holmgaard Fris, der er Movias direktør for kunder og kommunikation.

Forklaringen på, at automaterne "skifter roller" er ifølge Movia, at både chaufførerne og de private firmaer, der kører busserne, kan ændre opsætningen.

For eksempel hvis chaufføren vil hjælpe passagerne, når man når til en endestation. Men forventningen hos Movia er, at automaterne er ens indstillet, også selvom firmaet ikke har stillet det som et krav til de forskellige busoperatører.

- Som passager er det vigtigt at huske på, at man selv har ansvar for at tjekke korrekt ind og ud.

Marlene Holmgaard Fris, Movia

I sidste ende er det derfor dig og mig og alle andre, der kører med bussen, som sidder tilbage med ansvaret - og i værste fald ekstraregningen:

- Som passager er det vigtigt at huske på, at man selv har ansvar for at tjekke korrekt ind og ud.

- Så hold øje med teksten på displayet ved ind- og ud-tjekning, lyder rådet fra Marlene Holmgaard Fris.

Sponsoreret indhold