Dine penge30. marts 2023

Her vil kommune bruge 231.600.000 kroner på færre biler

Nu skal der laves en cykel- og vandrerute mellem Amager Fælled og Amager Strandpark - det kommer til at gå ud over trafikanter, som sidder bag rattet i deres bil
Det er blandt andet området her ved Amager Strandpark, der nu skal bindes sammen, så det bliver nemmere at gå og cykle - men sværere at køre i bil.
Det er blandt andet området her ved Amager Strandpark, der nu skal bindes sammen, så det bliver nemmere at gå og cykle - men sværere at køre i bil.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Nyt bilforbud i København - 1500 kroner at køre her

En flere kilometer lang korridor beplantet med træer og små parker, hvor man på cykel eller til fods hurtigt kan skyde genvej på tværs af Amager og uden forhindringer nå fra Amager Fælled til Amager Strandpark i løbet af kort tid, skriver TV 2 Kosmopol.

Det er det appellerende oplæg til et nyt projekt i København, der med en netop færdiggjort visionsplan kan blive aktuelt ved efterårets kommende budgetforhandlinger.

I det, der trækker paralleller til den kendte Superkilen på Nørrebro, foreslår områdefornyelsen (der er en kommunal enhed styret af borgerpaneler) i Amagerbydelen Sundby den grønne korridor i øst-vestlig retning. Her skal pladsen til cyklister, gående og mere natur blandt andet fremskaffes ved at inddrage noget af pladsen, som biltrafikken i dag optager i området.

Her er hele planen

Den såkaldte visionsplan er kulminationen på flere års arbejde med borgerdialog og trafikanalyser. Nu er idéerne strømlinet og samlet i et oplæg med arkitekttegninger og et prisoverslag på lidt mindre end en kvart milliard kroner.

Visionsplanen, der har fået titlen ”Fra Fælled til Strand”, foreslår, at man radikalt ændrer forholdene på en tre kilometer lang strækning på tværs af Amagerbydelen Sundby. Det drejer sig om Grønjordsvej, Peder Lykkes Vej, Elbagade og Italiensvej, der forbinder naturområderne Amager Fælled og Amager Strandpark.

Her foreslås en række tiltag, der skal mindske biltrafikken og styrke forholdene for især cyklister og gående.

Blandt andet skal gader ensrettes til én kørebane, omdannes til cykelgader eller indsnævres væsentligt for biltrafik, mens et stort antal parkeringspladser skal nedlægges og i stedet beplantes med træer og bede eller give plads til bredere cykelstier.

Derudover vil man udvikle en særlig såkaldt ’Amar’-flisebelægning, som skal give hele strækningen et særpræg – ikke ulig Superkilens karakteristika.

Det samlede projekt anslås at koste 231,6 millioner kroner for at være nøjagtig. En del af den sum kan indhentes via fondsmidler, lyder det.

Flere partier på Københavns Rådhus ser positivt på oplægget, ikke mindst teknik- og miljøborgmester Line Barfod, der står i spidsen for rådhusets største parti, Enhedslisten.

- Det er virkelig et godt projekt, for vi har brug for at binde byen bedre sammen på tværs. At man vil tage nogle gadeforløb, som godt kan fremstå kedelige, og siger, at der ikke er brug for så meget plads til biler og i stedet giver plads til grønt og cykler, ser vi meget positivt på, siger Line Barfod (EL) til TV 2 Kosmopol.

- Nogle af Københavns bydele mangler virkelig gode, grønne områder og gode, grønne forbindelser, og det en kæmpe kvalitet ved det forslag her.

- Det er enormt spændende med buddene fra borgerne på, hvordan man kan binde på tværs med grønne veje og skabe plads til mennesker i stedet for biler. Vi vil i hvert fald gerne se på at prioritere det, siger SF-ordføreren Astrid Aller.

Venstres ordfører, Louise Theilade Thomsen, kalder det et "spændende projekt, som kan være med til at binde området meget bedre sammen".

- Så vi er positive i Venstre, men det er samtidig også vigtigt for os, at der findes erstatningsparkeringspladser, de steder hvor projekterne kræver nedlæggelse af p-pladser, så dem der har brug for en bil stadig, kan få hverdagen til at hænge sammen.

Socialdemokratiet og Konservative oplyser til TV 2 Kosmopol, at de endnu ikke har fået præsenteret forslaget, og at de derfor ikke kan udtale sig om det.

Budgetforhandlingerne i Københavns Kommune går i gang i begyndelsen af september måned.

Sponsoreret indhold