Dine penge26. september 2022

Cathrine og familien er hjemme fra skrækferie: Nu starter kampen for at få penge tilbage

Cathrine Bille og hendes familie er nu kommer hjem fra deres ferie i Tyrkiet, der tog en noget uventet drejning
Cathrine Bille er afsted med sin mand og parrets to drenge på fem og syv år. Cathrines svoger er også med på ferien med sin kone og deres to drenge på fem og otte år. Herudover er svigermor også med på rejsen. nbsp;
Cathrine Bille var afsted med sin mand og parrets to drenge på fem og syv år. Cathrines svoger var også med på ferien med sin kone og deres to drenge på fem og otte år. Herudover var svigermor også med på rejsen.
 Foto: Privat

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til nikolaj@sh.dk

– Det hele virker så korrupt. Så planlagt. Jeg har grædt nonstop siden i går.

Sådan sagde Cathrine Bille til SE og HØR fredag, da hun var blevet smidt ud at sit hotel i Tyrkiet og ikke vidste, om hun og familien havde et fly hjem til Danmark.

Grunden til hele miseren var rejseselskabet Detur, der i første omgang meddelte, at det var blevet solgt. Derfor blev selskabet kunder låst ude at deres hotelværelser, indtil de havde betalt for dem igen.

Kunderne skulle ifølge Detur betale deres hotel, og derefter kunne de få pengene tilbage.

Dagen efter ændrede den meddelelse sig dog, for her skrev Detur, at beskeden var falsk og at gæsterne ikke skulle betale for deres ophold.

Alt imens dette stod på, har det ikke været muligt for gæsterne at få fat på rejseselskabet, som må siges at være gået i skjul siden onsdag aften.

Mens de voksne fandt hoved og hale i den ubehagelige oplevelse slog børnene på turen tiden ihjel med deres iPads.
Mens de voksne fandt hoved og hale i den ubehagelige oplevelse slog børnene på turen tiden ihjel med deres iPads.
 Foto: Privat

Derfor var frustrationen også stor for Cathrine Bille og hendes familie, da de torsdag ikke kunne komme ind på deres værelse.

De måtte blev betale 15.000 kroner for at få fem minutter til at pakke deres ting sammen og forlade deres hotel.

Mandag oplyser Cathrine Bille til SE og HØR, at lykkedes familien at komme med deres fly søndag.

De mange ekstraregninger har betydet at rejsen, der oprindeligt kostede 50.000 kroner for de ni rejsende, nu har sneget sig op på 100.000 kroner.

Cathrines mand var en kende slukøret, da familien pludselig måtte forlade hotellet, de havde betalt for via Detur.
Cathrines mand var en kende slukøret, da familien pludselig måtte forlade hotellet, de havde betalt for via Detur.
 Foto: Privat

Om de får nogle af de penge tilbage, er hun stadig i tvivl om. Det har fortsat ikke været muligt for familien at komme i kontakt med Detur, og af samme grund har familien nu hyret en advokat til at hjælpe dem.

– På trods af at vi er nogle ressourcestærke familier, har vi fuldstændig mistet overblikket. Vi aner ikke, hvor vi skal starte, og hvor vi skal slutte, siger Cathrine Bille.

Mandag skriver Detur på sin hjemmeside, at de rejsende, der er berørt af aflyste afgange, vil blive kontaktet af Detur kundesupport i afrejserækkefølge baseret på den nærmeste afrejsedato først.

Tilbage sidder med Cathrine Bille og resten af familien nu i Danmark, men stadig med flere spørgsmål end svar.

Dog kan familien godt se det absurde i deres oplevelse, som virker mere og mere skør, jo mere de tænker over det.

– Vi er heldigvis kommet dertil, hvor vi kan grine af vores fotorulle på telefonen, som starter med et femstjernet hotel bestående af guld, luksus og all inklusiv.

– Det slutter med et småt, uhumsk hotel, skrald i store mængder i gaderne, hjemløse hunde og slum. Men det er i hvert fald en ferie, vi aldrig kommer til at glemme, siger Cathrine Bille.

SE og HØR har været i kontakt med Forbrugerrådet Tænk, der har givet deres råd til, hvad man skal gøre, hvis man har penge til gode hos Detur.

Sponsoreret indhold