Reality18. oktober 2023

Tys-Tys.dk og Fie Laursen anklaget for falsk markedsføring: Nu har Forbrugerombudsmanden vurderet sagen

En aktindsigt, som SE og HØR har fået i sagen, viser, at Forbrugerombudsmanden har reageret på den klage, som de har modtaget om Fie Laursen og virksomheden Tys-Tys.dk
Fie Laursens samarbejde med sexlegetøjbutikken Tys-Tys ser ikke ud til at få konsekvenser for Tys-Tys for nu. På hjemmesiden Tys-Tys.dk slettede de dog hurtigt alle spor efter rygterne spredte sig om falsk markedsføring af produktet.
Fie Laursens samarbejde med sexlegetøjbutikken Tys-Tys ser ikke ud til at få konsekvenser for Tys-Tys for nu. På hjemmesiden Tys-Tys.dk slettede de dog hurtigt alle spor efter rygterne spredte sig om falsk markedsføring af produktet.
 Foto: Dan Mariegaard & Facebook

Det ellers helt vildt "historiske produkt" har hverken Fie Laursen eller Tys-Tys.dk valgt at omtale sidenhen.

Nu er der dog nyt i sagen.

Klagen fra september har Forbrugerombudsmanden nu reageret på.

Det viser sagens dokumenter, som SE og HØR har fået aktindsigt i.

Forbrugerombudsmanden har besluttet at kontakte virksomheden med henblik på en ”orientering om lovgivningen”, efter de modtog klagen den 1. september 2023.

- Vi har af ressourcemæssige årsager ikke taget stilling til rigtigheden af klagen eller lovligheden af jeres markedsføring. Skulle vi få flere klager over jeres markedsføring, må I dog forvente, at vi også inddrager denne klage i en eventuel sag, lyder det blandt andet i beskeden fra Forbrugerombudsmanden til AL Webtech ApS som er hjernerne bag Tys-Tys.dk.

I den løftede pegefinger henviser Forbrugerombudsmanden til markedsføringslovens § 5, § 6, stk. 1 og § 8.

Forbrugerombudsmandens henvisninger til markedsføringsloven

Foranlediget af klagen kan vi oplyse, at det fremgår af markedsføringslovens § 5, at en erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Det fremgår endvidere af markedsføringslovens § 6, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Hvis vildledningen egner sig til at få forbrugeren til at træffe en beslutning, som denne ellers ikke ville have truffet, jf. markedsføringslovens § 8, kan den erhvervsdrivende straffes med bøde, jf. markedsføringslovens § 37, stk. 3.

I klagen fremgår det også, at afsender af klagen tidligere har forsøgt at kontakte virksomheden Tys-Tys.dk.

Tys-Tys.dk har dog ikke svaret på klagers henvendelse, men i stedet har virksomheden valgt at blokere personen, og efterfølgende slettet flere produktbilleder fra hjemmesiden.

Identisk billede på Tys-Tys.dk

SE og HØR har nok en gang forsøgt at få en kommentar fra Tys-Tys.dk som indtil videre er gået i total flyverskjul.

Men selvom de for en sjælden gang vender tilbage på vores henvendelse, lyder det fra virksomheden, at de ingen kommentarer har til det efterhånden skandaleomtalte samarbejde med Fie Laursen.

Sponsoreret indhold