Nyheder24. april 2024

Vil indføre prøver med kunstig intelligens i folkeskolen

Skolernes prøver skal ændres, efter at ChatGPT og andre digitale hjælpemidler er kommet til, lyder det

Der bør fremover være prøver både med og uden hjælp af kunstig intelligens.

Det anbefaler ekspertgruppen om chatbotten ChatGPT og andre digitale hjælpemidler.

Det skriver Børne- og Undervisningsministeriet i en pressemeddelelse.

Anbefalingerne er henvendt til prøverne i folkeskolen og på ungdoms- og voksenuddannelser.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) siger i pressemeddelelsen, at "den digitale udvikling er kommet for at blive".

Hvordan og hvorledes prøverne fremover skal strikkes sammen, må tiden vise. Det er fortsat uklart.

- Det er en vigtig dannelsesopgave at lære børn og unge at forholde sig til og bruge teknologi kritisk, og det stiller krav til, hvordan vi i undervisningen klæder eleverne på til det, siger ministeren.

Han vil fortsat have fokus på, at prøverne skal vise, hvad eleverne kan uden brugen af kunstig intelligens.

- Det er nødvendigt for at kunne vurdere, hvilken viden og færdigheder eleverne selvstændigt har tilegnet sig, siger Tesfaye.

Ekspertgruppen har Birgitte Vedersø som formand. Hun er selvstændig konsulent og tidligere formand for Danske Gymnasier. Ekspertgruppen kom med sine midlertidige anbefalinger i december, men onsdag er alle anbefalingerne præsenteret. Det handler grundlæggende også om at komme eksamenssnyd til livs.

- Det er afgørende vigtigt, at eleverne lærer at bruge og forholde sig til kunstig intelligens på en reflekteret, kritisk og konstruktiv måde. Derfor skal de hjælpes af dygtige faglærere, og teknologien skal inddrages i undervisningen og ved eksamen side om side med eksamener uden hjælpemidler, siger hun.

Det vil kræve nye prøver og arbejdsformer i skolen, hvor fokus flyttes fra snyd til læring, tilføjer Vedersø.

- Vi lægger op til, at det bliver nogle eksamensformer som i højere grad lærer eleverne også at stille gode spørgsmål og ikke kun at finde de gode svar, siger hun.

Det kan være i form af en projektopgave, en case eller et portfolio, som samler materiale fra hele skoleåret.

Det glæder Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS), at ekspertgruppen anbefaler, at der fremover bør være prøver med digitale hjælpemidler. Det siger forperson Asger Kjær Sørensen.

- Kunstig intelligens er en del af samfundet, så selvfølgelig skal vi lære om det. Lige nu bliver vi sendt ud på den digitale motorvej uden et kørekort, og det skal der gøres noget ved, siger han.

Tesfaye udtalte i december, at egentlige forandringer nok først ville være gældende i foråret 2025.

Ekspertgruppen anbefaler eksempelvis, at det ved mundtlige prøver kan være tilladt at bruge digitale hjælpemidler.

Sponsoreret indhold