Krimi31. marts 2022

Kædebesked spreder sig: Spøgelse truer igen unge på sociale medier

Spøgelset Teresa Fidalgo hjemsøger lige nu unge mennesker på TikTok og Snapchat
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/a_curva.jpg
 Foto: YouTube / David Rebordao

Allerede i 2014 skrev flere medier i både udland og indland om den uhyggelige kædebesked, som dengang spredte sig på Instagram og Facebook.

Siden da er spøgelset dukket op ad flere omgange, og nu skræmmer spøgelset Teresa Fidalgo altså igen unge mennesker - denne gang på Snapchat og TikTok.

Det skriver TV 2 Østjylland.

Beskeden indledes:

- Undskyld, jeg var nødt til at sende dette til dig, men nu hvor du har åbnet det, kan du ikke stoppe med at læse dette, står der, hvorefter spøgelset introducerer sig selv.

- Hej, mit navn er Teresa Fidalgo, jeg døde 27 år. Hvis du ikke sender dette til 20 personer, vil jeg sove ved din side for evigt. Hvis du ikke tror mig, søg efter mig. Teresa Fidalgo. Så send dette til 20 personer.

Herefter fortsætter beskeden på gebrokkent dansk med flere sproglige fejl, der kan tyde på en dårlig oversættelse fra engelsk.

- En pige ignorerede dette, og hende mor døde 20 dage senere, truer hun.

- Undskyld jeg var nødt til at sende dette. Btw dette er ikke falsk søg hende op på Google. Nogen sendte min dette, og jeg var nødt til at gøre det samme. Jeg tager ingen risiko ved at ignorer denne besked, fortæl mig hvorfor det bliver ved med at ske.

Men det er altså ikke en sand historie. Og billedet der følger beskeden er ikke et billede af et rigtigt spøgelse, men derimod fra filmen "A Curva" af den portugisiske instruktør David Rebordão.

Og hvis den første del af fortællingen ikke var nok til at overbevise skræmte unge, så slutter beskeden med endnu en trussel.

- En anden bestemor læste dette og sendte det til 20 personer, men internettet gik ud den 19. Hun blev fundet skåret i 5 stykker efter 1 dag.

Selv har instruktøren bag filmen, hvor billedet er fra, indrømmet, at historien om Teresa Fidalgo ikke er rigtig. Det skrev Independent i 2014.

Sponsoreret indhold