Kongelige26. april 2024 (opd. 26. april 2024)

Kong Frederik skal indvie forlængelsen af metrolinjen

Kong Frederik skal indvie forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby, når den åbner 22. juni
Kong Frederik fotograferet da han deltog i lanceringen af Danish Centre for AI Innovation på Statens Museum for Kunst i marts.
Kong Frederik fotograferet da han deltog i lanceringen af Danish Centre for AI Innovation på Statens Museum for Kunst i marts.
 Foto: Jesper Sunesen

Kong Frederik skal indvie forlængelsen af metrolinjen M4 til Sydhavn og Valby, når den åbner 22. juni.

Det skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Anlægsarbejdet af de fem nye stationer på metrolinjen har været undervejs i knap seks år.

- Det er altid en historisk dag, når nye metrostationer åbner. Vi er derfor meget glade for, at kongehuset har givet tilsagn om, at hans majestæt kongen vil deltage i åbningen af M4 til Sydhavn og Valby, siger direktør i Metroselskabet Erik Skotting i pressemeddelelsen.

Åbningen bliver markeret med en åbningsceremoni på Mozarts Plads i Sydhavn. Festlighederne vil være inspireret af åbningsfesten på Rådhuspladsen, da Cityringen åbnede i 2019, skriver Metroselskabet. Dog i mindre skala.

De fem nye stationer på M4-linjen er Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd.

I dag kører M4 fra Orientkaj i Nordhavn til Københavns Hovedbanegård.

Før forlængelsen af metrolinjen kan blive taget i brug, mangler Metroselskabet dog at få de endelige godkendelser fra myndighederne til at køre med passagerer.

I de kommende måneder vil Metroselskabet derfor fokusere på at få test og dokumentation på plads, oplyser Erik Skotting.

Det betyder blandt andet, at metrolinjerne M3, også kendt som Cityringen, og M4 skal lukkes i cirka et døgn, lyder det. Det vil ske omkring en måned inden åbningen af de nye stationer.

Desuden forventer Metroselskabet, at der vil være nogle uregelmæssigheder i driften både før og efter åbningen af de nye stationer.

Når de fem nye stationer er i drift, består det samlede metronet af 44 stationer fordelt på 43 kilometer spor.

Fra 2030 forventes det, at de fem nye stationer får cirka otte millioner passagerer om året. De første år vil antallet være lavere, lyder det. Erfaringen viser nemlig, at det tager tid at vænne folk til en ny linje.

Sponsoreret indhold