Kendte16. maj 2022

”Stories for millioner”: Så meget tjener influencernes stenrige agenter

Der er store summer at hente i Instagramopslag – på DR kan du nu møde tre kvinder, som med slid og ihærdighed virkelig har fået fat i den lange ende, og som tjener millioner på sponsorerede aftaler
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/dr-0651346.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

Du tænker nok ikke så meget over det, mens du scroller.

Men dine yndlingsprofiler på blandt andet Instagram arbejder bestemt ikke helt på egen hånd.

Bag de autentiske influencere og deres relaterbare sponsorerede indhold står blandt andre Pernille Lotus, Nina Shini Andersen og Christina Barré – og de har fundet lidt af en guldgrube i some-profilerne.

Forbes-favorit

Nina Shini er kun 29 år gammel. Men lad dig ikke narre af hendes unge alder. Til daglig leger hun nemlig med de allerstørste på markedet.

Gucci, Audi, Louis Vuitton, MTV og Dior er blot nogle af de mange store brands, som hendes næse for personlighedstyper snuser sig frem til den helt rette influencer på.

Nina Shini fik sidste år en plads på den fornemme liste ”30 under 30”, som pengemagasinet Forbes bruger til at hædre driftige, unge iværksættere. Og så kan DR-seere netop nu få et unikt indblik i hendes virke i den aktuelle DR3-serie ”Stories for millioner”.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/dr-0651319.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

29-årige Nina Shini stiftede sit agentur i 2014, og har i dag Remee, Mathilde Gøhler og Frederik Nonnemann som partnere i Social Works. (Foto: DR, Johann Dammert)

Som stifter og CEO af virksomheden Social Works, opererer Nina Shini udelukkende i kulisserne, mens hun trækker i trådende hos nogle af de profiler, hun har i sin fold.

Mathilde Gøhler, Frederik Nonnemann, Ditte Ylva og svømmesøstrene Sarah og Signe Bro, for at nævne nogle stykker.

– Lige nu omsætter vi for cirka to millioner kroner om måneden, lyder det i DR-programmet fra det 29-årige marketingtalent.

– Hvis alt går godt, rammer vi 24 millioner kroner i år.

Fra stofmisbruger til mangemillionær

Hvis både indtjeningens størrelse og Nina Shinis imponerende vej ind i branchen fascinerer dig, så vent til du hører om Pernille Lotus, der må siges at sidde på tronen af dansk influent-marketing.

Sidste år i september nåede hun et karrieremæssigt højdepunkt, da hun og partnerne kunne sælge influencerbureauet WeAreCube til svenske Gigger Group for – hold nu fast – 75 millioner svenske kroner.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/dr-0651338.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

Hvor stor en andel Lakserytteren ejer i forhold til sin tidligere boss, Pernille Lotus, er uvist. Men der er ingen tvivl om, at han også scorede flere millioner på salget af WeAreCube.
(Foto: DR, Johann Dammert)

Ifølge markedsføring.dk, der talte med 39-årige Pernille den morgen, hvor hun havde underskrevet papirerne, kunne det allerede store beløb potentielt vokse til tæt på 100 millioner kroner, hvis WeAreCube samme år nåede en omsætning på over 85 millioner kroner.

På tidspunktet for interviewet mente Pernille Lotus, at det så sådan ud.

Men vejen til livet som CEO på et fornemt kontor i Kronprinsessegade i indre København har for Lotus inkluderet nogle bump på vejen.

Artiklen fortsætter under opslaget...

I et interview med Berlingske har hun ærligt fortalt om en turbulent opvækst, hvor familien i rækkehuset i Greve kun havde små penge at gøre godt med i husholdningen.

Lotus fortalte her desuden, at hun allerede som 14-årig eksperimenterede med stoffer på en Grøn Koncert med sin otte år ældre kæreste.

Hendes store wake up call skulle indtræffe senere, da hendes daværende kæreste tog en overdosis. Hun vidste, at hun måtte lægge livet om, og at stofferne ikke længere skulle have kontrollen over hende.

Efter en tre måneders tur til Hawaii, hvor hendes mor havde bosat sig, kunne hun tage hul på sit nye liv.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/dr-0651318.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

Kun det bedste er godt nok, når virksomheden skal præsenteres. Derfor skulle Pernille Lotus lige sikre sig et perfekt skræddersyet sæt til influencermessen i DR3-programmet.
(Foto: DR, Johann Dammert)

Hun tog en uddannelse som multimediedesigner. Og som 23-årig stiftede hun for første gang sin egen virksomhed.

– Jeg har et vanvittigt drive. Det kommer helt sikkert af det, jeg har oplevet gennem min opvækst. Det har gjort mig stærk. Jeg har aldrig været nervøs for at skulle klare mig selv, for det har jeg gjort hele livet. Derfor har jeg altid tænkt; hvad er det værste, der kan ske, fortalte hun til Berlingske.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/dr-0651342.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

Christina Barré, der i 2017 stiftede sit eget agentur efter at have været hos Bloggers Delight. I dag udvikler hun kampagner sammen med sine i alt 14 talenter - herunder Mette Marie Lei Lange, Tobias Hamman og Ditte Julie Jensen. (Foto: DR, Johann Dammert)

Ovre hos Christina Barré og Confetti CPH er det en mindre medarbejderstand, vi har med at gøre.

Dog er hun agent for nogle af de største upcoming navne i blogger- og influencerbranchen, når hun for eksempel får tidligere ”Bagedyst”-vinder Tobias Hamans Lurpak- eller Sensodyne-reklamer helt ud over rampen.

Også Barré er bindeled mellem influencerne og virksomhederne – kunderne - der gerne vil betale for at få omtale på de eftertragtede platforme.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/dr-0651323.jpg
 Foto: DR, Johann Dammert

Tobias Hamann har leveret betalt indhold til kunder som Coop365, Sensodyne, Santa Maria og Lurpak (Foto: DR, Johann Dammert)

- det har jeg aldrig tjent før

Analyserne af data fra Hamanns betalte samarbejder viser, at netop de sponsorerede performer bedre, end resten af hans indhold – de 80 procent, som han deler, når han eksempelvis renoverer lejlighed eller bager en kage i sin fritid.

– Det er meget usædvanligt, siger Christina Barré i programmet til Tobias Hamann, før hun fortsætter:

– Altså så er man god til at lave sponsoreret indhold. Lige nu er vi på gennemsnitlig 100.000 om måneden i solgte kampagner. Så hvis vi kan holde den kadence året ud, så kan vi godt fejre en million kroner, når vi hopper ind i det nye år.

– Hold da op, det har jeg aldrig tjent før, lyder det fra Tobias Hamann med over 67.000 Instagram-følgere i skrivende stund.

Sponsoreret indhold